کاهش سرعت انترنت و دست‌رسی به شبکه‌های اجتماعی

جامعه افغانستان پس از سقوط حاکمیت طالبان دو دست آورد مهم را تجربه کرده است. یک؛ به کمک جامعه جهانی و سازمان ملل متحد دارای حاکمیت سیاسی شد و تلاش شد که شالوده حاکمیت و وحدت ملی در این کشور گذاشته شود.

KJJ-LKدو؛ قانون اساسی کشور بانی ارزشهای جدید و هنجارهای شد که توسط آن ریشه‌های مشکلات تاریخی و فرهنگی این جامعه حل شود. یکی از اصل‌هایی که در این قانون، به آن اهمیت داده شده است،آزادی بیان و حق دست رسی شهروندان به اطلاعات می‌باشد که در پرتو آن دولت مسئولیت دارد که زمینه‌ای اطلاع‌ رسانی را به شهروندان تامین کرده و از حق آزادی بیان دفاع کند.

در این زمینه، نقش دولت برای تامین این دوهدف تاکنون قابل ستایش بوده و زمینه فعالیت رسانه‌ها را تامین کرده است و خدمات مخابراتی و اطلاع رسانی را توسعه داده و هم اکنون خدمات مخابراتی از طریق فعالیت‌های شرکت‌های مخابراتی در اکثرمناطق کشور انجام می‌شود و مردم از آن استفاده می‌نمایند. اما مشکلاتی درچگونگی کیفیت و قیمت دست رسی به آن وجود دارد. مثال آن را در کیفیت پایین خدمات انترنتی و بلند بودن قیمت آن می‌توان یاد کرد. این مشکل در این روزها بیشتر دامن‌گیر کاربران انترنت شده است، ساعت‌ها انترنت قطع می‌شود و سرعت آن تاحدی پایین آمده است که به مشکل می‌توان یک سایت خبری و انترنتی را باز کرد. در این میان سرعت دست رسی به شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک به حدی پایین آمده که به مشکل می‌توان از آن استفاده نمود و باید بیشتر از 30 دقیقه انتظار کشید که تا وارد این شبکه شد. این درحالی‌است که تا این حد، سرعت دست رسی به شبکه‌های اجتماعی پایین نیامده بود. به سادگی می‌توان تشخیص داد که سرعت دست رسی به شبکه‌های اجتماعی در مقایسه به سایر بخش‌های انترنت کاهش یافته است.

این در حالی است که مقام‌های دولت و مسئولان وزارت‌های مخابرات و اطلاعات و فرهنگ سخن از طرح قانون در مورد چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در میان آورده اند. سیده مژگان مصطفوی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ دیروز به مناسب هفته رسانه‌های اجتماعی گفته است، در قانون رسانه‌های همگانی بخش چگونگی استفاده از رسانه‌های اجتماعی افزوده می‌شود و توجه بیشتر در قانون این است که زمینه‌ای سوء استفاده از رسانه‌های اجتماعی چون؛ توهین به شخصیت کسی و نقض حقوق کابران گرفته شود، و حق آزادی بیان در آن محدود نمی‌شود. پیش از این، مسئولان وزارت مخابرات نیز سخن از نظارت از شبکه‌های اجتماعی را مطرح کرده بودند.

قانون‌مند شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی از این نظر که توسط آن حقوق شهروندان و کاربران آن حمایت شود و زمینه‌های سوء استفاده از آن گرفته می‌شود، یک امر نیکو و شایسته است. اما این نگرانی در نزد کار بران شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که دولت مبادا بخواهند که از طریق طرح‌های قانونی و کاهش سرعت دست رسی به شبکه‌های اجتماعی زمینه آزادی بیان و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کند.

 

مطالب مرتبط