گفتگوی اتمر با وزیر خارجه ازبکستان در مورد اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان

محمد حنیف اتمر؛ وزیر امور خارجه امروز (سه شنبه، ۵ حوت) در کابل با عزیز کاملوف؛ همتای ازبکستانی خود دیدار کرد. دو‌ طرف در مورد برگزاری کنفرانس بین‌المللی اتصال منطقه‌‌ای در تاشکند، اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان و نهایی‌سازی «برنامه عمل» جامع همکاری‌ دوجانبه صحبت کرده‌اند.blankوزارت خارجه در اعلامیه‌ای گفت که کاملوف با تقدیم دعوتنامه رسمی، از اتمر خواسته تا در کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان «آسیای جنوبی و مرکزی: اتصال منطقه‌یی، فرصت‌ها و چالش‌ها» در تاشکند شرکت کند. این کنفرانس در سطح روسای دولت و وزرای خارجه کشورهای منطقه و جهان در ماه جولای برگزار خواهد شد و در آن ازبکستان و افغانستان نقش کلیدی خواهند داشت.

آقای کاملوف با ابراز رضایت از نتایج صحبتش با رییس جمهوری غنی به اتمر گفته که ازبکستان با دیدگاه‌های رییس‌جمهور افغانستان کاملاً «همنواست و نیاز است تا با جلب حمایت همه کشورهای منطقه، همبستگی کامل در خصوص صلح افغانستان به میان آید».

وزارت خارجه می‌گوید، اتمر و کاملوف، در پیوند به تطبیق نقشه‌راه همکاری‌های دوجانبه نیز صحبت کرده است.

وزیر امور خارجه گفته که طرح «برنامه عمل» جامع برای اجرای پروژه‌های مشترک میان دو کشور مطابق به توافقات روسای جمهور دو کشور آماده شده و باید طی روزهای آینده نهایی و به امضا برسد. این برنامه عمل، زمینه را برای تطبیق پروژه‌های مهم در عرصه‌های تجارت، ترانزیت، زراعت، انرژی، معادن، و همکاری‌های آموزشی و فرهنگی مساعد خواهد ساخت.

به گفته وزارت خارجه، عملی‌سازی نقشه‌راه خط‌‌آهن مزار-کابل-‌پیشاور، تسریع عملی‌سازی پروژهٔ لین انتقال برق۵۰۰ کیلوولت سرخان-پلخمری، ارتقای حجم تجارت دوجانبه و ایجاد زون آزاد تجارتی در ترمذ بخشی از پروژه‌های مشمول برنامه عمل است.

عبدالعزیز کاملوف در کابل با اشرف غنی، عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه نیز دیدار کرده است. گفتگو در مورد روند صلح بخشی از این دیدارها بوده است.

مطالب مرتبط