تمدید سه ماهه موافقت‌نامه تجارتی «اپتا» میان افغانستان و پاکستان

سند تمدید سه ماهه موافقت‌نامه‌ ترانزیت و تجارت میان افغانستان و پاکستان موسوم «اپتا» امضا شد.blankاین سند امروز (پنج شنبه، ۱۱ حمل) توسط نثار احمد غوریانی؛ وزیر صنعت و تجارت و رزاق داوود؛ مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری نخست‌وزیر پاکستان امضا شده است.

آقای غوریانی در نشست آنلاین که در این زمینه برگزار شده بود گفته که کار روی تعدیل موافقت‌نامه‌ اپتا براساس اصول و معیارهای سازمان تجارت جهانی جریان دارد.

او بیان کرده که در آینده‌ نزدیک مردم افغانستان و پاکستان شاهد نویدهای مسرت‌بخش در اتصال منطقوی، رشد تجارت و ترانزیت، توسعه‌ اقتصادی دوجانبه و منطقوی خواهد بود.

رزاق داوود؛ مشاورارشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری نخست وزیر پاکستان از تمدید پروتوکول سه ماه‌ موافقت‌نامه‌ اپتا استقبال کرده و گفته که مقام‌های بلندپایه‌ کشورش خواهان گسترش روابط اقتصادی و ترانزیتی- تجارتی میان دو‌ کشور می‌باشد.

اپتا، در سال ۲۰۱۰ میان دو کشور به امضا رسید و تا اوایل فبروری امسال اعتبار داشت. اکنون با تمدید سه ماهه این قرارداد تا یازدهم می اعتبار خواهد داشت.

به اساس این سند موترهای باربری افغانستان می‌توانست به بنادر کراچی، گوادر و قاسم در خاک پاکستان رفته و در آنجا تخلیه و مجددا بارگیری شوند. کالاهای پاکستانی نیز از مسیر افغانستان به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شد.

مطالب مرتبط