بازتاب تصمیم بایدن در رسانه‌های امریکا: سرنوشت زنان افغان چه می‌شود؟

در حالی‌که مقام‌های نظامی و شماری از سیاست‌مداران امریکایی طبق اسناد منتشرشده وزارت خارجه این کشور به پیروزی جنگ در افغانستان باور ندارند و نگران‌اند که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ممکن است امنیت امریکا به خطر بیافتد؛ اما سه شبکه خبری این کشور در گفتگوهای جداگانه با مقام‌های بلندپایه امریکا در سیاست خارجی این کشور از آن‌ها در مورد سرنوشت زنان افغانستان و حقوق آن‌ها از جمله حق تحصیل پرسیده‌اند که پس از خروج سرنوشت زنان چه می‌شود.blankبه گزارش بی بی سی، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا و جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی جو بایدن، در برنامه‌های سیاسی روز یکشنبه در تلویزیون‌های امریکا حاضر شده و سعی کردند به سؤال‌های مختلف درباره آینده افغانستان پاسخ دهند.

وزیر خارجه امریکا در مجله خبری شبکه ای‌بی‌سی حاضر شد و در پاسخ به این پرسش که طالبان احتمالا سعی می‌کنند دوباره قدرت در افغانستان را به دست بگیرند و با توجه به خشونت‌هایی که بر زنان افغانستان در مناطق تحت کنترل این گروه تحمیل شده با قدرت‌گرفتن طالبان سرنوشت زنان و حق تحصیل آن‌ها چه می‌شود و چرا امریکا چنین چیزی را بپذیرد، گفته‌است که چنین چیزی پذیرفته‌شده نیست و طالبان باید به حقوق زنان احترام بگذارند.

بلینکن گفته که در سفر اخیر خود به کابل با یک شهردار، یک نماینده مجلس و یک فعال اجتماعی زن دیدار کرده‌است و تصور می‌کند به نسبت ۲۰ سال پیش، حالا افغانستان کشور متفاوتی است.

آقای بلینکن گفته که حتی طالبان هم حالا خواهان راه‌اندازی یک جنگ داخلی دیگر نیستند. به گفته او امریکا به تعلیم نیروهای افغان ادامه می‌دهد و در روند صلح حضور دارد: «اگر طالبان می‌خواهد که در جامعه جهانی پذیرفته شده و منفور نباشد، باید حقوق زنان و دختران را محترم بشمارد.» او گفت که اگر طالبان چنین نکند، امریکا «هرچه در توانش باشد به کار می‌برد تا آن‌ها را وادار به تغییر روش‌شان کند».

جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی جو بایدن نیز در گفتگو با شبکه فاکس با اشاره به سخنرانی آقای بایدن گفته که امریکا کمک‌های انسان‌دوستانه و غیرنظامی خود را برای کمک به حفظ حقوق زنان ادامه می‌دهد.

اما یکی از مقام‌های دولت باراک اوباما گفته‌است که چنین برنامه‌هایی تاثیر چندانی بر حفظ حقوق زنان نخواهد داشت. مجری شبکه سی‌ان‌ان به این گفته اشاره کرد و در گفتگوی این شبکه با آقای سالیوان از او پرسید: «آیا امریکا سرنوشت زنان افغان را به طالبان سپرده و از آن کشور خارج می‌شود؟»

جیک سالیوان در پاسخ به کمک‌های نظامی امریکا به نیروهای امنیتی افغانستان اشاره کرد تا بتوانند جلو طالبان بایستند.

مجری سی‌ان‌ان اما در سؤال بعدی پرسید: «آیا مطمئنی که نیروهای افغان می‌توانند از عهده قدرت‌گیری و تصرف کشور توسط طالبان برآیند؟»

آقای سالیوان گفت که قادر به پیش‌بینی آینده در افغانستان نیست؛ اما در عین حال گفت که امریکا هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا نیروهای افغان بتوانند از کشور و مردم خود محافظت کنند.

مطالب مرتبط