شماری از جوانان، خواستار برکناری و محاکمه والی بدخشان شدند

شماری از جوانان ولایت بدخشان مقیم کابل از حکومت خواستار برکناری و محاکمه زکریا سودا؛ والی این ولایت شدند. این در حالی است که دو روز پیش، اعتراضات شهروندان فیض‌آباد به خشونت کشیده شد و در نتیجه تیراندازی محافظان والی، دست کم سه نفر کشته شدند.blank

این گروه از جوانان، امروز پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا در یک نشست خبری در کابل مسئولان محلی ولایت بدخشان از جمله والی این ولایت را به سمت‌وسودهی اعتراضات مردمی به خشونت متهم کرده و تاکید کردند که باید عاملان به خشونت‌کشاندن این اعتراضات محاکمه شوند.

باشندگان بدخشان مقیم کابل در اعلامیه‌ای کشته و زخمی‌شدن شهروندان معترض در فیض‌آباد را جنایت ضد بشری عنوان کرده و افزوده‌اند که مسئولان محلی بدخشان به جای رسیدگی به مطالبات برحق مردم با آن‌ها برخورد غیر منطقی و خشونت‌آمیز داشته‌اند.

این جوانان همچنین خواستار تعیین والی جدید به جای والی کنونی بدخشان شده و تاکید کردند که حکومت محلی باید از طریق انتخابات تعیین شود.

آن‌ها افزودند: «واکنش حکومت محلی بدخشان در برابر اعتراض مدنی و برحق باشندگان شهر فیض‌آباد که منجر به شهادت چهار نفر و زخمی‌شدن بیش از ۴۰ نفر دیگر شده‌است، خلاف تمام اصول انسانی، اخلاقی و حقوق ‌بشری بود.»

در اعلامیه این گروه تأکید شده‌ که باید حکومت به خواسته‌های معترضان رسیدگی کند. آنان هشدار داده‌اند که در صورت بی‌توجهی به خواسته‌های مردم آن‌ها خود اقدام خواهند کرد.

این در حالی است که ده‌ها تن از شهروندان شهر فیض‌آباد؛ مرکز بدخشان در دومین روز اعتراضات‌شان در نزدیکی دفتر ولایت خیمه تحصن برپا کرده و خواهان برکناری والی این ولایت شدند.

به گفته معترضان، محافظان والی بدخشان بر مردم تیراندازی کرده‌اند که آمار کشته‌ها و زخمیان در حال افزایش است. به گفته آنان در این رویداد چهار نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

معترضان تاکید کردند که عاملان تیراندازی بر شهروندان معترض باید محاکمه شوند.

دفتر مطبوعاتی والی بدخشان با نشر اعلامیه‌ای مردم را به خویشتن‌داری و حوصله‌مندی فراخوانده و گفته‌است که به زودی یک هیأت حقیقت‌یاب از مرکز به این ولایت رفته و در حضور خانواده‌های کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه، چگونگی به خشونت کشیدن این تظاهرات را بررسی خواهد کرد.

از سوی دیگر، اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری نیز هیاتی را برای بررسی «دقیق و همه‌جانبه» به خشونت کشانده‌شدن تظاهرات اخیر بدخشان توظیف کرده‌است.

پیش از آن، مجلس نمایندگان از برخورد والی بدخشان در برابر معترضان انتقاد می‌کند و می‌گوید که اعتراض حق شهروندان است و تیراندازی بر معترضان خلاف قانون و اررش‌های شهروندی در کشور است.

میررحمان رحمانی؛ رئیس مجلس نمایندگان در نشست عمومی روز چهارشنبه، ۱۹ جوزا گفت که تیراندازی بر معترضان از سوی مسئولان ولایت بدخشان قابل قبول نیست.

رئیس مجلس نمایندگان افزود که در اعتراضات فیض‌آباد، ارزش‌های شهروندی و قانونی شدیدا آسیب دیده‌است.

پیش‌تر هم کمیسیون حقوق بشر در اعلامیه‌ای گفته‌است که بر اثر خشونت‌ در اعتراضات شهر فیض‌آباد، شماری از باشندگان این شهر کشته و زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق ‌بشر از وقوع خشونت در جریان این تظاهرات شدیداَ ابراز تأسف کرده‌ و گفته که اسناد ملی و بین‌المللی حقوق ‌بشری، دولت افغانستان را مکلف کرده‌است تا امنیت تظاهرات و اشتراک‌کنندگان آن را تأمین کند و به خواست‌های مشروع و قانونی آنان پاسخ قناعت‌بخش دهد.

اعتراضات در بدخشان برای سومین‌روز ادامه پیدا کرده‌است.

مطالب مرتبط