فرانسه سفیران خود را از امریکا و استرالیا فراخواند

به دنبال تنش شدید در روابط فرانسه با امریکا و استرالیا، پاریس سفیران‌  خود را از امریکا و استرالیا فرا خواندهاست.blankخبرگزاری فرانس ۲۴ گزارش داده است که سفیران فرانسه از امریکا و استرالیا به منظور مشاوره فراخوانده‌ شده‌اند.

وزارت خارجه امریکا در واکنش گفته که در روزهای آینده و همینطور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مقام‎‌های ارشد فرانسه دربارهاین موضوع گفت‌وگو خواهد کرد.

تنش اخیر در پی لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسه به استرالیا بوجود آمده که پیشتر به قرارداد قرن موسوم شده بود.

ژان ایو لودرین؛ وزیر خارجه فرانسه گفته است که این تصمیم استثنایی به دلیل تبعات خطرناک پیمان امنیتی آکوس بین امریکا، بریتانیا واسترالیا اتخاذ شده است. پیمانی که منجر به لغو قرارداد فروش زیردریایی فرانسه شده است.

پیمان آکوس به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار با استفاده از اطلاعات سری نظامی امریکا زیردریایی‌هایی با نیروی محرکههسته‌ای بسازد.

این پیمان همچنین شامل همکاری در زمینه هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی و سایبری خواهد بود.

بریتانیا، امریکا و استرالیا می‌گویند نگران رشد قدرت و حضور نظامی چین در منطقه اقیانوس هند و آرام هستند.

فرانسه تنها ساعاتی پیش از اعلام علنی این پیمان از آن باخبر شده است.

وزیر خارجه فرانسه در بیانیه روز جمعه خود این پیمان را «خنجری از پشت» خوانده و گفته است این توافق نشانه رفتاری غیرقابل قبولمیان متحدان و شرکاست و تبعات آن مستقیما چشم‌اندازی را که برای این اتحاد وجود دارد تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یک مقام کاخ سفید گفته است دولت بایدن این از اتفاق متاسف است و در روزهای آینده برای حل این مشکل با دولت فرانسه در ارتباطخواهد بود.

فراخواندن سفیر میان متحدان، امری کاملا نادر است و گفته می‌شود که این اولین بار است که فرانسه سفیران خود را از استرالیا وامریکا فراخوانده است.

پیشتر دیپلمات‌های فرانسوی شرکت در جشنی را که قرار بود روز جمعه به پاس رابطه فرانسه و امریکا برگزار شود لغو کردند.

در همین حال چین در راستای تقویت موقعیت خود در منطقه خواستار پیوستن به یک پیمان تجاری کلیدی آسیا و اقیانوسیه شده است.

مطالب مرتبط