کشتار امدادرسان‌های غربی توسط اسراییل خشم بایدن را برانگیخت

حمله رژیم اسراییل به کارکنان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه و کشته شدن ۷ امدادرسان غربی خشم جو بایدن را برانگیخت.

blank

بسیاری از نزدیکترین متحدان رژیم اسراییل، از جمله امریکا، کشته شدن هفت امدادگر را در حمله هوایی این رژیم به غزه محکوم کرده‌اند. جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا گفته که «خشمگین و دلشکسته» است و از ارتش رژیم اسراییل به خاطر انجام ندادن اقدامات کافی برای محافظت از غیرنظامیان انتقاد کرد.

در همین حال، ریشی سوناک؛ نخست وزیر بریتانیا نیز گفت که از این واقعه «وحشت زده» شده است.

آنتونی آلبانیزی؛ نخست وزیر استرالیا نیز یکی از چندین رهبر جهان بود که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل تماس گرفت تا خشم خود را ابراز کند.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفت که حمله به کاروان کمک‌رسانی نتیجه اجتناب‌ناپذیر شیوه اجرای جنگ بود.

پس از آن که شهروندان بریتانیا، امریکا، کانادا، استرالیا و لهستان جان خود را در این حمله از دست دادند، رژیم اسرائیل قول داد که تحقیقات مستقلی را در این زمینه انجام دهد.

اسحاق هرتزوگ؛ رییس‌ جمهور این رژیم نیز بابت این واقعه عذرخواهی کرده است.

هفت کارمند «آشپزخانه مرکزی جهانی»، روز دوشنبه بر اثر حمله هوایی به کاروان‌شان در شمال غزه کشته شدند.

آقای بایدن خواهان انجام سریع تحقیقات رژیم اسرائیل شد و گفت که «مسببان این حمله باید شناسایی» شده و یافته‌های آن در اختیار عموم قرار گیرد.

او گفت که توزیع کمک در غزه «بسیار دشوار» است، زیرا رژیم اسرائیل «به اندازه کافی برای محافظت از امدادگرانی که در تلاش برای رساندن کمک‌های ضروری به غیرنظامیان هستند، اقداماتی را انجام نداده است.»

بایدن با به کار بردن تندترین الفاظ خود از زمان آغاز جنگ غزه، رژیم اسرائیل را متهم کرد که به اندازه کافی از غیرنظامیان فلسطینی محافظت نمی‌کند.

رییس جمهور امریکا گفت: «ایالات متحده بارها از اسرائیل خواسته است که عملیات نظامی خود را علیه حماس از عملیات‌ بشردوستانه تفکیک کند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود.»

کمک‌های بشردوستانه به غزه پس از کشته شدن ۷ کارمند «آشپزخانه مرکزی جهانی» و تعلیق عملیات این گروه خیریه با ابهام روبه‌رو شده است.

سه نفر از امدادگران کشته شده اتباع بریتانیا بودند و یک تبعه لهستان، یک استرالیایی، یک فلسطینی و یک شهروند امریکایی-کانادایی دوتابعیتی نیز در این حمله جان خود را از دست دادند.

ریشی سوناک؛ نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه با بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر اسراییل گفتگو کرد.

او وضعیت غزه را «به طور فزاینده غیرقابل تحمل» توصیف کرد و «خواهان تحقیقات مستقل و کامل و شفاف» در مورد کشته شدن امدادگران شد.

گزارش‌ها حاکی است که از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر سال گذشته، بیش از ۱۹۶ امدادگر در غزه توسط اسرائیل کشته شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *