اتحادیه اروپا برای برقراری روابط دیپلماتیک با طالبان پنج شرط گذاشت

کمیسیون اتحادیه اروپا با برگزاری نشستی تصمیم گرفت که حضور این اتحادیه در افغانستان به دلیل اوضاع امنیتی ناپایدار به حد اقل برسد. در این نشست همچنین برقراری روابط دیپلماتیک با طالبان به پنج شرط منوط شد.blank

این نشست روز سه‌شنبه، ۳۱ سنبله برگزار شد و در آن تصمیم گرفته شد که این اتحادیه به دلیل اوضاع امنیتی، حضور حداقلی در افغانستان داشته باشد و نیز برقراری روابط دیپلماتیک با طالبان در این نشست به پنج شرط منوط شد.

بر اساس این تصمیم اتحادیه اروپا ساختاری منطقه‌ای را به منظور هماهنگی با همسایگان افغانستان برای همکاری در زمینه‌های سیاسی راه‌اندازی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده این اتحادیه به تلاش‌های خود برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و حمایت از مردم افغانستان همچنان ادامه خواهد داد.

به گفته این اتحادیه، حضور آنان در افغانستان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه، نظارت بر وضعیت انسانی در این کشور و همچنین همکاری در روند خروج افرادی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، خواهد بود.

از طرفی هم احترام به حقوق زنان و دختران توسط طالبان از شرایط اصلی اتحادیه اروپا برای برقراری روابط دیپلماتیک با دولت طالبان گفته شده است.

مقامات اروپایی همزمان تاکید کرده‌اند که این به معنی به رسمیت‌شناختن دولت طالبان در افغانستان نیست و رویکرد اروپا در مقابل افغانستان متناسب با اقدامات و سیاست طالبان در این کشور شکل خواهد گرفت.

پس از گرفتن قدرت توسط طالبان در افغانستان اکثر کشورها سفارت‌های شان این کشور را بستند و تنها شمار محدودی از آنان باقی مانده‌است. رعایت حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی‌های اجتماعی از جمله شرایط بیشتر کشورها برای برقراری روابط با طالبان است.

مطالب مرتبط