پرداخت معاش بیش از ۲۳ هزار کارمند صحی افغانستان توسط سازمان ملل

خبرگزاری رویترز گزارش داده که سازمان ملل متحد در ماه گذشته، معاش ماهوار ۲۳ هزار و ۵۰۰ داکتر و کارمندان صحی افغانستان را به طور مستقیم پرداخته‌است.blank

در این گزارش آمده که معاش این تعداد کارمند صحی ۸ میلیون دالر هزینه داشته و سازمان ملل با دور زدن طالبان از دسترسی به این پول، آن را به کارمندان صحی پرداخته‌است.

رویترز نوشته که سازمان ملل پس از تسلط طالبان بر کابل با مشکل انتقال پول نقد به افغانستان برای کمک به میلیون‌ها افغان روبه‌رو بوده‌است.

کانی ویگناراجا؛ مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه برنامه توسعه سازمان ملل در این باره گفته‌است: «ما در افغانستان نه تنها با فروپاشی خدمات صحی روبه‌رو هستیم؛ بلکه کل نظام مالی این کشور نیز در آستانه سقوط قرار گرفته‌است.»

او افزوده که پرداخت پول کارمندان صحی با بودجه مؤسسه Global Fund و با اجرای عملیات از سوی سازمان ملل محقق شده و «ما ثابت کردیم این کار قابلیت اجرا دارد».

وینگناراجا در مورد جزئیات و نوع پرداخت نیز توضیح داده که این پول ابتدا به بانک بین‌المللی افغانستان تزریق و سپس از طریق مؤسسات پولی افغان که به دلایل امنیتی اسامی آن‌ها فاش نمی‌شود به کارمندان صحی پرداخت شده‌است.

به نوشته رویترز، حقوق کارکنان صحی به حساب آن‌ها در نزد بانک واریز شده و برخی از کارمندان که در مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کردند نیز حقوق خود را به صورت نقدی دریافت کردند.

مدیر برنامه توسعه سازمان ملل در پایان خاطرنشان کرده که طی ماه‌های آینده حقوق کارکنان از طریق سیستم‌های رسمی بانکی افغانستان انجام خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرده که امیدوار است کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده این اقدام را از نزدیک دنبال کرده و در آینده در این زمینه همکاری کنند.

سازمان ملل در حالی از پرداخت معاش کارکنان صحی خبر داده‌اند که در چند روز گذشته صدها کارمند صحی در اعتراض به پرداخت‌نشدن معاش‌شان هشدار دادند که اعتصاب کاری خواهند کرد. روز گذشته شفاخانه افغان – جاپان در کابل شاهد اعتراض داکتران و کارمندان صحی بود.

مطالب مرتبط