سازمان جهانی صحت در مورد گونه‌ جدید کرونا هشدار داد

سازمان جهانی صحت احتمال داد که سویه اومیکرون در سراسر جهان گسترش یافته و خطر بسیار زیادی داشته باشد.blankبه گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از توصیه فنی این سازمان خطاب به ۱۹۴ کشور عضو نوشت که این سویه ویروس کرونا ممکن است در برخی از مناطق «پیامدهای شدیدی» در پی داشته باشد.

در این توصیه‌نامه از کشورهای عضو خواسته شده تا واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار را شتاب داده و اطمینان یابند که برنامه‌های لازم برای تخفیف آثار همه‌گیری و حفظ خدمات اساسی بهداشتی اتخاذ شده باشد.

سازمان جهانی بهداشت نوشته‌است که اومیکرون تعداد بی‌سابقه‌ای جهش در بخش سنبله دارد که موجب می‌شود از لحاظ تأثیر احتمالی بر خط سیر همه‌گیری ویروس کرونا نگران‌کننده باشد. برآورد می‌شود که رویهم رفته مخاطرات جهانی مرتبط با سویه نگران‌کننده جدید اومیکرون بسیار زیاد باشد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل افزود که لازم است که پژوهش بیشتری برای درک بهتر توانایی اومیکرون در گریز از مصونیت ناشی از واکسیناسیون یا بیماری پیشین انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که داده‌های بیشتری ظرف هفته‌های آتی در اختیار باشد.

این سازمان افزوده که پیش‌بینی می‌شود که افراد واکسینه شده نیز به کووید ۱۹ مبتلا و بیمار شوند هر چند که تعداد این موارد اندک و قابل پیش‌بینی خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت دیشب اعلام کرده بود که هنوز مشخص نیست سویه جدید ویروس کرونا در مقایسه با دیگر سویه‌ها مسری‌تر بوده یا باعث بیماری شدیدتری شود.

در بیانیه مذکور آمده بود که داده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان بستری شدن در بیمارستان‌های آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اما این ممکن است به دلیل افزایش تعداد کلی افراد مبتلا باشد، نه به دلیل عفونت منحصر به سویه اومیکرون.

این سازمان در مخالفت با محدودیت‌های مسافرتی اتخاذ شده توسط برخی از کشورها گفته بود: محدودیت‌های مسافرتی ممکن است اندکی در کاهش شیوع ویروس کرونا نقش داشته باشد، اما فشار زیادی بر زندگی و معیشت مردم وارد می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت جمعه شب (۵ قوس) حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد.

مطالب مرتبط