بحران اوکراین؛ خانواده‌های دیپلمات‌های امریکایی کی‌یف را ترک می‌کنند

وزارت خارجه امریکا به خانواده‌های دپلومات‌های واجد شرایط ایالات متحده مستقر در کی‌یف،؛ پایتخت اوکراین، دستور داده است تا از آن کشور خارج شوند.blankاین وزارت از شهروندان امریکا نیز خواسته است که از سفر به روسیه و اوکراین خودداری کنند.

وزارت خارجه امریکا، ناوقت روز یک‌‍شبه، ۲۳ جنوری به آنعده از کارمندانی که به صورت مستقیم توسط ایالات متحده استخدام شده اند، صلاحیت داده است تا دواطلبانه اوکراین را ترک کنند.

این تصمیم در حالی اعلام شد که بریتانیا روسیه را به تلاش برای به روی کار آوردن یک دولت دست نشانده  در اوکراین متهم کرد و این مقام امریکایی بار دیگر هشدار داد که اقدام نظامی روسیه ممکن است هر لحظه آغاز شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه امریکا آمده است که شهروندان ایالات متحده در اوکراین باید «اکنون» با استفاده از گزینه‌های حمل و نقل تجاری یا خصوصی در دسترس از این کشور خارج شوند.

دو مقام وزارت امور خارجه امریکا در این خصوص به خبرنگاران گفتند که این یک «اقدام احتیاطی» است و هیچ تحول خاصی در روز گذشته باعث این تصمیم نشده است.

یکی از آنها به خبرنگاران گفت که سفارت امریکا در کی‌یف همچنان باز است و کریستینا کوین؛ کاردار ایالات متحده، فعلا در اوکراین حضور دارد.

او که نخواست نامش فاش شود هشدارهای اخیرا کاخ سفید را تکرار کرد که اقدام نظامی روسیه ممکن است «هر لحظه» آغاز شود.

وزارت امور خارجه امریکا ماه گذشته تعداد شهروندان این کشور در اوکراین را بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار اعلام کردند.

وزارت امور خارجه امریکا همچنین به شهروندان ایالات متحده درباره سفر به روسیه، به ویژه به مناطقی در مرزی اوکراین هشدار داده و گفته است که آمریکایی‌ها ممکن است در روسیه با «آزار و اذیت» مواجه شوند و واشنگتن «توانایی محدودی« برای کمک به آنها خواهد داشت.

مطالب مرتبط