استرالیا قصد پیوستن به «ائتلاف دریای سرخ» را ندارد

استرالیا درخواست امریکا برای اعزام کشتی جنگی به منظور پیوستن به «ائتلاف دریای سرخ» را رد کرد.

blank

ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا گفت تمرکز استراتژیک استرالیا باید بر روی منطقه هند-اقیانوس آرام باقی بماند.

ایالات متحده این هفته از تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی با هدف «حفاظت از کشتی‌های تجاری» که از دریای سرخ عبور می‌کنند، در مقابل عملیات‌های ارتش یمن خبر داد. کشورهای شرکت‌کننده شامل ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و کانادا می‌شود.

وزیر دفاع استرالیا که معاون نخست‌وزیر این کشور هم هست، امروز پنجشنبه به رسانه ها گفت این کشور کشتی یا هواپیما به خاورمیانه نمی‌فرستد اما در عوض سهم نیروهای خود را در نیروی دریایی تحت هدایت امریکا تقریباً سه برابر خواهد کرد که به گفته خودش معادل اضافه شدن شش نیروی دیگر است. وی افزود: تمرکز استراتژیک ما، منطقه ماست.

در هفته‌های اخیر به موازات تشدید حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند را تنگ‌تر کرده و همچنین با پهپاد و موشک، اراضی اشغالی فلسطین و به طور مشخص بندر ایلات را هدف قرار داده است.

چهل درصد تجارت بین‌المللی جهان از طریق این تنگه که از بین یمن در منتهی الیه جنوب غربی شبه‌جزیره عربستان و قاره آفریقا می‌‌گذرد، انجام می‌شود.

علاوه بر تشکیل ائتلاف، شبکه «بلومبرگ» بامداد چهارشنبه گزارش داد امریکا و متحدانش در حال بررسی حملات هوایی احتمالی علیه ارتش یمن هستند تا مانع عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی شوند.

این تهدیدها در حالی است که سخنگوی جنبش انصارالله به امریکا و کشورهای غربی هشدار داده که عملیات مستقیم علیه یمن، به جنگ منطقه‌ای و بین‌المللی بدل خواهد شد که آثار فاجعه‌بار آن، غیرقابل تصور است.

مطالب مرتبط