دیدار وزیر خارجه پاکستان با نماینده ویژه ایران برای افغانستان

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه موقت پاکستان با حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدار کرده و بر تعهد پاکستان به یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات و بر ضرورت افزایش هماهنگی برای ثبات منطقه‌ای تاکید کرد.

یک منبع از وزارت خارجه پاکستان گفت جلیل عباس جیلانی روز دوشنبه 25 جدی با حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

وزیر خارجه پاکستان همچنین با آقای قمی درباره «نقش حیاتی کشورهای همسایه افغانستان برای دستیابی به چشم‌انداز منطقه‌ای صلح‌آمیز و با ثبات» نیز صحبت کرد.

منابع گفتند آقای قمی پیشتر با آصف درانی، همتای پاکستانی خود نیز «گفت‌وگوهای گسترده‌ای درباره افغانستان» انجام داده است

پیش از این منابع دیپلوماتیک به رسانه ها گفتند اسلام‌آباد و تهران، هر دو درباره استفاده داعش، جدایی‌طلبان بلوچ و دیگر «گروه‌های تروریستی» از خاک افغانستان نگرانی‌های مشترک دارند.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در راس هیاتی روز یکشنبه، ۲۴ جدی، وارد اسلام آباد شد. به گفته منابع هیات ایرانی چهار عضو دارد که نقش مهمی در سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال افغانستان دارند.

با آنکه هر دو کشور همسایه افغانستان با گروه طالبان روابط نزدیکی دارند، با این حال هر دو «در مورد استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای متبوع خود ملاحظاتی دارند».

دولت ایران قبلا اعلام کرده است که دستکم یکی از مهاجمان انتحاری داعش که در ۱۳ جدی بر کرمان حمله کردند، تاجیکستانی بود و در افغانستان تحت کنترل طالبان «آموزش دیده بود». در این حمله نزدیک به صد غیرنظامی کشته شدند.

در همین حال مقامات ارشد پاکستانی نیز بارها طالبان را متهم کرده‌اند که به تحریک طالبان پاکستان و جدایی‌طلبان بلوچ در خاک افغانستان پناه داده است. طالبان این ادعا را رد کرده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حملات خونبار در ایالت‌های مختلف پاکستان به ویژه در خیبرپختونخوا و بلوچستان افزایش یافته است.

مطالب مرتبط