نشست «ابتکار منطقه‌ای افغانستان» در کابل آغاز شد

اولین نشست «ابتکار منطقه‌ای افغانستان» در کابل که به دلیل «وضعیت آب‌وهوا» برای چند ساعت به تاخیر افتاده بود، آغاز شد. این محور به ابتکار ایران تشکیل شده است.

blank

اولین نشست «ابتکار منطقه‌ای افغانستان» امروز دوشنبه ۹ دلو در کابل آغاز شد. امیرخان متقی؛ وزیر امور خارجه طالبان هدف این نشست را توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برای تعامل مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای منطقه خوانده است.

متقی گفته که هدف اساسی برگزاری نشست امروز در کابل، بحث و گفتگو پیرامون شکل‌گیری روایت منطقه‌محور به هدف توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برای تعامل مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای منطقه است.

طالبان گفته‌اند که در نشست «ابتکار منطقه‌ای افغانستان» نمایندگان و دیپلمات‌های ارشد کشورهای منطقه حضور دارند.

اما طاهرخان؛ خبرنگار پاکستانی اعلام کرده که آصف درانی؛ نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه و منطقه در کابل شرکت نمی‌کند.

او افزوه که هیچ نماینده‌ای از اسلام‌آباد به کابل سفر نمی‌کند و عبیدالرحمن نظامانی؛ کاردار پاکستان، به جای آقای درانی نماینده این کشور خواهد بود.
دلایل عدم اشتراک آقای درانی تاکنون مشخص نیست.

براساس گفته‌های منبعی در کابل، به مقامات افغان گفته شده است که آصف درانی به دلیل بیماری شرکت نخواهد کرد.

نمایندگان ایران، چین، پاکستان و روسیه در این نشست شرکت دارند.

بلال کریمی؛ سفیر طالبان در پکن نیز در دیدار با مائو مینگ؛ معاون اداره آسیایی وزارت خارجه چین نیز در مورد نشست امروز صحبت کرد و آن را «اولین نشست ابتکار منطقه‌ای کشورهای عضو گروه تماس منطقه‌ای در کابل» خواند.

ضیا احمد تکل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان هم روز گذشته گفت در این نشست «راه‌های تعامل منطقه‌ای مبتنی منافع مشترک و احترام متقابل و همچنین فرصت‌های ترانزیتی در منطقه» مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نشست دیگری نیز در مورد افغانستان از سوی دبیرکل سازمان ملل در دوحه قطر در تاریخ ۱۸ و ۱۹ ماه فبروری برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *