کاکر: گروه های تروریستی در افغانستان به سلاح های جا مانده از خارجی ها دسترسی دارند

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر پاکستان طی یک نوار صوتی مدعی شد که دلیل نا امنی ها در پاکستان این است که پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، گروهای تروریستی به اسلحه برجا مانده از آنان دست یافتند.

blank

نخست‌وزیر پاکستان در یک نوار صوتی در مورد به قدرت رسیدن طالبان گفت: «دولت طالبان در افغانستان پس از اینکه جهان فرصت‌های خود را با وجود صرف دو تریلیون دالر هدر داد، تشکیل شد».

آقای کاکر افزود که پاکستان خواهان تشکیل «حکومت دوست» در افغانستان است.

 انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان گفت پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، گروهای تروریستی به اسلحه برجا مانده از آنان دست یافتند و به همین دلیل ناامنی‌ در پاکستان افزایش یافته است.

کاکر گفت: ما بر این باور هستیم زمانی که امریکایی‌ها و ناتو از افغانستان خارج شدند، اسلحه سبک آنان به دست گروه های تروریستی افتاد.

کاکر افزود آنان با در نظرداشت وضعیت افغانستان، اعتماد به نفس بالایی داشتند و بر اساس آن جنگ اخیر در مقابل پاکستان جریان پیدا کرد.

وی گفت:«این موضوع در دوره نخست وزیری من اتفاق افتاد و ما در مقابل گروه های ترویستی موضع بسیار واضحی گرفتیم و حالا ارتش، سازمان اطلاعات و پولیس پاکستان به شدت در برابر این چالش مبارزه می‌کنند».

پیش از این برخی منابع پاکستانی مدعی شده بودند که جنگجویان مسلح در آن کشور از سلاح های پیشرفته در جنگ با نیروهای پاکستانی کار می گیرند.

در ماه سنبله، انوارالحق کاکر گفته بود که پاکستان با یک حکومت مشروع و توانمند در افغانستان سر و کار ندارد.

او گفته بود «در افغانستان دولت به معنای رایج آن در کشورهای دیگر وجود ندارد».

پاکستان روابط نزدیکی با طالبان دارد و این کشور در دو دهه گذشته میزبان رهبران طالبان بود. با این حال، پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۴۰۰، حملات شبه‌نظامیان در پاکستان شدت گرفت. به گونه‌ای که نخست‌وزیر موقت پاکستان گفت که پس از روی کار آمدن طالبان خشونت در پاکستان ۶۰ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد بیشتر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *