واکنش‌های جامعه جهانی نسبت به حملات رژیم اسرائیل در رفح

حملات رژیم اسرائیل به رفح که باعث کشته شدن بیش از 100 نفر  و زخمی شدن ده‌ها تن شده است از سوی جامعه جهانی و کشورهای منطقه محکوم شده و واکنش‌های شدیدی را به همراه داشت.

blank

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پستی در ایکس گفت:«تهاجم اسرائیل به رفح به طور تصاعدی آنچه را که در حال حاضر یک کابوس انسانی با عواقب ناگفته منطقه‌ای است، افزایش می‌دهد».

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه(12 فبروری) به خبرنگاران گفت: ما بشدت نگران وضعیت مرز غزه با مصر هستیم، جایی که عملیات نظامی جدیدی توسط ارتش اسرائیل صورت گرفته است.

وی گفت:نتانیاهو خواستار تخلیه یک میلیون و ۷۰۰ هزار فلسطینی شده است بدون اینکه اشاره کند این افراد کجا بروند؟ اوضاع در این منطقه وخیم است و ما بشدت نگران هستیم.

وی با بیان اینکه مقام‌های اروپایی تحولات این منطقه را دنبال می‌کنند تصریح کرد:«شاید باید اقدامی بیشتر از ابراز نگرانی صورت دهیم».

بورل ادامه داد: حتی جو بایدن رئیس جمهوری امریکا هم اعلام کرد که عملیات نظامی اسرائیل متناسب نیست، اما سوال من این است که فراتر از حرف چه اقدام‌های دیگری باید صورت داد؟

وی افزود: اتحادیه اروپا هم معتقد است که شمار تلفات غیر نظامی خیلی زیاد است، اما آیا راهی برای کاهش آمارها وجود دارد؟

 ایالات متحده علی رغم همراهی همه جانبه با اسرائیل از آغاز جنگ غزه، اعلام کرده است که از حمله زمینی به رفح حمایت نمی‌کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در این باره گفت: «نظر من این است که نحوه پاسخ اسرائیل در غزه زیاده از حد بوده است». جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا نیز در این رابطه گفت که واشنگتن از حمله اسرائیل به رفح حمایت نخواهد کرد و هشدار داد این عملیات برای غیرنظامیان رفح یک فاجعه خواهد بود.

وزارت خارجه قطر از شورای امنیت خواست فورا برای ممانعت از اجرای عملیات نظامی رژیم اسرائیل در شهر رفح در نوار غزه اقدام کند. این وزارتخانه با شدیدترین عبارات حمله رژیم اسرائیل به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را محکوم کرد.

همچنین وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای  نسبت به عواقب این حملات اسرائیل به رفح هشدار داده و افزود:دمشق تأکید می‌کند که اجازه امریکا به اسرائیل برای اجرای طرح‌های خطرناک و غیرانسانی در نوار غزه، تهدیدی بزرگ برای امنیت و ثبات در منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه نیز با انتقاد شدید از کشتارهای رژیم اسرائیل در نوار غزه گفت که سیاست قتل عامی که کابینه نتانیاهو در پیش گرفته، شبیه هیتلر است.

وی گفت: «اسرائیل در نوار غزه مرتکب قتل عام شده و هر روز از خط قرمز جدیدی عبور می‌کند».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد:«کشورهای پیشرفته به جای متوقف کردن قتل عام‌ها در حال پشتیبانی از اسرائیل هستند».

مارک روته، نخست وزیر هلند روز دوشنبه (12 فبروری)در سخنانی درباره هرگونه عملیات نظامی در رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد.

وی در سخنانی گفت: «عملیات نظامی گسترده در رفح پیامدهای انسانی فاجعه‌آمیزی به همراه خواهد داشت».

نخست وزیر هلند در ادامه اضافه کرد: «اسرائیل باید اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر و با سرعت زیادتری را به غزه بدهد».

همچنین کارولین گنز،وزیر توسعه همکاری بلژیک روز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای آنروا در غزه وجود نداشته و باید حمایت از غیرنظامیان در نوار غزه در اولویت قرار داشته باشد.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: «باید خشونت شدید در غزه متوقف شده و هرگونه حمله بیشتر در باریکه غزه به کشته و مجروح شدن افراد بیشتری منجر خواهد شد».

وزیر توسعه همکاری بلژیک اضافه کرد: «حقوق بشردوستانه باید رعایت شود و تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری نیز باید مورد رعایت قرار بگیرد».

در همین حال وزارت خارجه طالبان نیز عملیات اسرائیل در شهر رفح در جنوب غزه را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست جلو قتل عام فلسطینیان و اشغال این منطقه را بگیرد.

طالبان از کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی و سازمان‌های حقوق‌ بشری خواست در این مورد اقدام کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *