سفیر ایران در کابل: منافع افغانستان با مصالح کشورهای منطقه‌ گره خورده است

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌ ویژه‌ ایران در افغانستان گفته است که کشورهای همسایه و منطقه به‌دنبال همکاری و تعامل با طالبان برای کمک به ثبات افغانستان هستند و «منافع افغانستان با مصالح کشورهای منطقه‌ گره خورده است».

blank

آقای کاظمی قمی در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه(۲۴ دلو) گفت:« مصالح و منافع افغانستان با مصالح کشورهای منطقه‌ای و همسایگان گره خورده است.».

وی افزود: «امروز بیش از هر زمانی، کشورهای همسایه و منطقه به‌دنبال این هستند که در همکاری و تعامل با (طالبان) به ثبات افغانستان کمک کنند و شرایطی را به وجود بیاورند که دوره سازند‌گی در این کشور آغاز شود».

آقای کاظمی قمی امیدواری کرده است که در نشست دوحه گفت‌وگوهای سازنده و توافقات خوبی صورت گیرد و به بهبود وضعیت افغانستان کمک کند

این دیپلمات ایرانی همچنین تأکید کرده است که جامعه‌ی جهانی، سازمان ملل و شورای امنیت باید از «نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان» حمایت کنند. این نشست چندی پیش با میزبانی وزارت خارجه‌ی طالبان در کابل برگزار شد.

به‌گفته‌ کاظمی قمی، در نشست کابل کشورهای همسایه و منطقه برای کمک به بهبود شرایط افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

قرار است دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته‌ آینده در دوحه برگزار شود و در آن پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» براساس قطع‌نامه‌ ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی می‌شود.

در این نشست نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایند‌گان زنان و نهادهای مدنی حضور خواهند شد.

طالبان اعلام کرده‌اند که از این گروه نیز برای اشتراک در این نشست دعوت شده است، اما هنوز در مورد اشتراک در آن تصمیم نگرفته‌اند.

با این حال، سازمان ملل در مورد دعوت‌ نمایند‌گان طالبان هنوز به‌گونه رسمی چیزی نگفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *