طالبان: اشغال افغانستان توسط شوروی سرآغاز بدبختی بود

همزمان با سی‌وپنجمین سالروز خروج نیروهای شوروی پیشین از افغانستان، طالبان این روز را یک روز پرافتخار دانسته؛ اما گفته‌اند که اشغال افغانستان توسط شوروی سرآغاز بدبختی بود.

blank

همزمان با سی‌وپنجمین سالروز خروج نیروهای شوروی از افغانستان، طالبان امروز پنج‌شنبه، ۲۶ دلو، با برگزاری مراسمی از این مناسبت تجلیل کرده و عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری رییس‌الوزرای طالبان در این مراسم، ورود شوروی را آغاز بدبختی در افغانستان خواند.

او گفت: «با اشغال افغانستان توسط شوروی و طی جنگ‌ها حدود یک‌ونیم میلیون افغان شهید و میلیون‌ها نفر نیز آواره شدند.»

حنفی تأکید کرد که افغان‌ها با شکست دادن نیروهای شوروی و امریکا و متحدان آن، ثابت کردند که به کسانی‌ که فکر اشغال افغانستان را در سر داشته باشند، جواب دندان‌شکنی می‌دهند.

او همچنین گفت که در حال حاضر این گروه حقوق حدود ۱.۲ میلیون کارمند را از محل بودجه داخلی تأمین می‌کند.

او گفت که بودجه عادی و عمرانی دولت به طور کامل از درآمدهای داخلی تأمین می‌شود، در حالی‌ که در دوره دولت قبل، ۷۰ درصد بودجه افغانستان توسط خارجی‌ها تأمین می‌شد.

در همین حال، نورمحمد ثاقب؛ سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان نیز در مراسم امروز در کابل، خطاب به کشورهای خارجی گفت: «بگذارید افغان‌ها در صلح زندگی کنند و کشور خود را بسازند.»

او افزود: «همان‌طور که افغان‌ها در امور داخلی دیگران مداخله نمی‌کنند، دیگران نیز حق مداخله در امور داخلی افغانستان را ندارند.»

از سوی دیگر، دولت طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفت امروز ۲۶ دلو با ۳۵-مین سالروز شکست و خروج اتحاد شوروی سابق از افغانستان مصادف است.

در اعلامیه طالبان از این روز به عنوان یک روز پرافتخار یاد و گفته شده: «این‌که کشور ما برای بار سوم از اشغال آزاد شد نمایانگر این است که حس استقلال‌طلبی افغان‌ها هنوز هم به قوت خود باقی است و برای پاسداری از دین و کشور خویش اراده و تعهد قوی دارند.

به گفته طالبان «کشورهای متجاوز پس از بیشتر از صد سال تجاوز متواتر و کامیابی‌هایی که در مقابل‌شان صورت گرفت درس عبرت گرفته باشند و قبل از تجاوز دیگر بر کشور ما صد بار فکر خواهند کرد.»

این در حالی است که مردم افغانستان، دولت طالبان را دست‌نشانده پاکستان می‌دانند و سیطره این گروه بر سرنوشت کشور به کمک امریکا را نمونه‌ای دیگر از اشغال ارزیابی می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *