پاکستان موضع طالبان درباره خط دیورند را «خودخواهانه» خواند

به دنبال اظهارات اخیر شیرمحمد عباس استانکزی؛ معین وزارت خارجه طالبان، مبنی بر عدم رسمیت مرز میان افغانستان و پاکستان، وزارت خارجه پاکستان این اظهارات را «خودخواهانه و واهی» خواند.

blank

وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه، ۲۷ دلو، با نشر اعلامیه‌ای سخنان شیرمحمد عباس استانکزی؛ معین وزارت خارجه طالبان، درباره عدم رسمیت مرز میان افغانستان و پاکستان را «خودخواهانه و واهی» خواند.

این وزارت در اعلامیه‌ خود گفته که طالبان به‌جای این موضوع به نگرانی امنیتی پاکستان رسیدگی کند.

وزارت خارجه پاکستان افزوده: «هرگونه ادعای خودخواهانه و واهی در مورد قانونی بودن و مقدس بودن مرز پاکستان و افغانستان نمی‌تواند واقعیت‌های جغرافیایی، تاریخی و حقوق بین‌الملل را تغییر دهد.»

پیش‌تر آقای استانکزی در همایشی به مناسبت سالگرد خروج ارتش شوروی سابق از افغانستان در لوگر گفته بود که اختلافات درونی افغان‌ها در زمان حکومت فرزندان احمدشاه ابدالی باعث حمله انگلیس به افغانستان شد.

آقای استانکزی همچنین گفته بود که در نتیجه این اختلافات درونی، انگلیس نیم افغانستان را با کشیدن «خط فرضی دیورند» جدا کرد و اکنون پاکستان به طور «ظالمانه» مهاجران افغان را از آنجا بیرون می‌کند. او تاکید کرد: «ما در تمام عمر خط دیورند را به رسمیت نشناخته‌ایم و نمی‌شناسیم.»

وزارت خارجه پاکستان در واکنش به این اظهارات معاون وزیر خارجه طالبان به این گروه توصیه کرده که به‌جای «چنین اظهارات ناگوار، که توجه عمومی را منحرف می‌کند»، به نگرانی‌های واقعی امنیتی پاکستان رسیدگی کند.

این وزارت گفته که متعهد است تا تردد تنظیم شده مردم و کالاهای تجاری در دو سوی مرز را براساس معیارهای بین دولتی تسهیل کند.

تنش بر سر مرز میان دو کشور موضوع تازه‌ای نیست. تاکنون تقریبا تمام حکومت‌های افغانستان در چند دهه گذشته این مرز را به رسمیت نشناخته است. در زمان حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین دستور داده شد که اداره‌های دولتی آن را «خط فرضی دیورند» بخوانند، اما پاکستان می‌گوید که این خط مرز رسمی میان دو کشور است که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *