نشست سران اتحادیه آفریقا؛ رییس جمهور برازیل نسل‌کشی در غزه را با هولوکاست مقایسه کرد

شرکت کنندگان در سی‌وهفتمین نشست سران اتحادیه آفریقا تجاوزهای مداوم و وحشیانه رژیم اسرائیل به غزه را محکوم کرده و اقدامات اسرائیل را با «عملکرد آدولف هیتلر در نابودی یهودیان» مقایسه کردند.

blank

به نقل از الجزیره، سی و هفتمین نشست اتحادیه آفریقا در سطح سران به مدت دو روز (17و18 فبروری) در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار شد.

در بیانیه پایانی این نشست که دقایقی پیش منتشر شد، آمده است: جنگ وحشیانه در غزه و استفاده از زور علیه 2.2 میلیون عیرنظامی بی‌دفاع را محکوم می‌کنیم و از اسرائیل می‌خواهیم به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه پایبند باشد.

اتحادیه آفریقا همچنین از رژیم اسرائیل خواست که مطالبات بین‌المللی را بپذیرد و آتش‌بس دائم در غزه ایجاد کند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: مجازات دسته‌جمعی غیرنظامیان غزه و تلاش برای کوچاندن آن‌ها به صحرای سینا را محکوم می‌کنیم.

سران کشورهای آفریقا همچنین تاکید کردند: حمایت برخی کشورها از اسرائیل و نشان دادن چراغ سبز به آن برای تداوم عملیات نظامی را محکوم می‌کنیم. ما خواهان رفع محاصره ظالمانه و تحمیل شده علیه نوار غزه هستیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ما خواستار تحقیقات بین‌المللی مستقل در مورد نقض قوانین انسانی از سوی رژیم اسرائیل در غزه هستیم، ما همچنین خواستار تحقیقات بین‌المللی مستقل درمورد هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و موسسات رسانه‌ای در غزه هستیم.

اتحادیه آفریقا همچنین خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل در مورد استفاده از سلاح ممنوعه و غیرمتعارف توسط رژیم اسرائیل در جنگ غزه شد.

همچنین لوئیز ایناسیولولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برازیل، اسرائیل را به ارتکاب «نسل‌کشی» در غزه متهم کرده و اقدامات اسرائیل را با «عملکرد آدولف هیتلر در نابودی یهودیان» مقایسه کرده است.

رئیس‌جمهور برازیل گفت آن چه که در غزه اتفاق می‌افتد جنگ سرباز علیه سرباز نیست، بلکه جنگی است بین ارتش بسیار آماده و زنان و کودکان.

او همچنین گفته است هیچ چیزی مانند درگیری غزه، از زمانی که «هیتلر تصمیم به نابودی یهودیان گرفت»، وجود نداشته است.

وزارت خارجه اسرائیل گفته است که سفیر برازیل را به دلیل اظهارات رئیس‌جمهور این کشور در مورد جنگ در غزه فردا احضار خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است: «این بی‌اهمیت جلوه دادن هولوکاست و تلاشی برای حمله به یهودیان و حق اسرائیل برای دفاع از خود است. مقایسه بین اسرائیل و نازی‌ها و هیتلر عبور از خط قرمز ما است».

پیش از این موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در افتتاحیه نشست سران این اتحادیه گفت: غزه در معرض نابودی کامل قرار دارد و مردمش از تمام حقوق خود محروم هستند. ما عملیات اسرائیل را که مانند آن در تاریخ بشریت وجود ندارد، محکوم می‌کنیم.

وی گفت: باید ملت فلسطین از آزادی کامل برخوردار باشند و کشور مستقل دارای حاکمیت خود را داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *