نیروهای بریتانیایی مانع انتقال نظامیان افغان شده‌اند

شواهد تازه نشان می‌دهد که نیروهای ویژه ارتش بریتانیا مانع انتقال نظامیان افغان به بریتانیا پس از سقوط نظام پیشین و به قدرت رسیدن طالبان شده‌اند.

blank

بربنیاد گزارشی که امروز دوشنبه، ۳۰ دلو، منتشر شده، برنامه پانورامای بی‌بی‌سی به شواهد جدیدی دست یافته است که نشان می‌دهد، پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، نیروهای ویژه بریتانیا از انتقال نظامیان افغان به آن کشور جلوگیری کرده‌اند.

در این گزارش آمده که درخواست‌ نیروهای ویژه افغان برای تخلیه از افغانستان زیر تسلط طالبان، علی‌رغم مدارک قانع‌کننده از خدمت در کنار ارتش بریتانیا، رد شده است.

بربنیاد این گزارش، کماندوهای افغان نیروهای ویژه بریتانیا را در برخی از خطرناک‌ترین مأموریت‌های نظامی همراهی می‌کردند.

براساس این گزارش، نیروهای ویژه افغان معروف به «CF333» و «ATF444» از جمله واحدهایی بودند که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در معرض خطر انتقام‌جویی قرار داشتند، زیرا در کنار نیروهای ویژه بریتانیایی مبارزه می‌کردند.

در این گزارش آمده که صدها درخواست کمک و جابه‌جایی این نیروهای از سوی دولت بریتانیا رد شده است و ده‌ها تن آنان توسط طالبان شکنجه یا کشته شده‌اند.

سند نیروهای ویژه هوایی بریتانیا موسوم به (SAS) توسط وب‌سایت تحقیقاتی «LighthouseReports» به‌دست آمده و از سوی برنامه «پانوراما» همگانی شده است، نشان می‌دهد که اگر نیروهای ویژه بریتانیا حمایت مالی را رد کنند، متقاضی به‌طور خودکار واجد شرایط تلقی نمی‌شود و «نامه رد ارسال می‌شود.»

در همین حال، بی‌بی‌سی ایمیل‌های داخلی وزارت دفاع بریتانیا را مشاهده کرده است که در آن کارمندان ملکی که طرح جابه‌جایی را مدیریت می‌کنند، نمی‌توانند مخالفت‌های نیروهای ویژه آن کشو را به چالش بکشند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع بریتانیا گفته است که در حال انجام یک بررسی مستقل دراین باره است.

جیمز هیپی؛ وزیر دفاع بریتانیا، پس از اعتراف به این‌که فرآیند تصمیم‌گیری در پشت برخی پرونده‌ها «قوی نبوده» است، گفته که آنان در حال بررسی دو هزار پرونده درخواستی هستند.

پیش از این نیز، بی‌بی‌سی گزارش داده بود، نزدیک به ۲۰۰ تن از نیروهای ویژه امنیتی افغان که توسط ارتش بریتانیا آموزش داده شده‌اند، در خطر اخراج و بازگردانده شدن به افغانستان زیر تسلط طالبان قرار دارند.

این سربازان با سقوط حکومت افغانستان به پاکستان فرار کردند و اکنون در خطر اخراج قرار دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *