اداره احصائیه و معلومات طالبان از افزایش واردات و کاهش صادرات کشور خبر داد

بر اساس گزارش اداره ملی احصائیه و معلومات طالبان در سه ربع نخست سال صادرات کشور ۲۰ میلیون دالر کاهش یافته، اما واردات حدود یک میلیارد و ۱۰۵ دالر افزایش داشته است.

blank

اداره ملی احصاییه و معلومات طالبان روز دوشنبه(۳٠دلو) با نشر اعلامیه‌ای گزارش داد که افغانستان در سه ربع نخست سال روان، به ارزش یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دالر کالا صادر و به ارزش شش میلیارد و ۲۲۸ میلیون دالر کالای تجارتی وارد کرده است.

این اداره روز دوشنبه ارقام صادرات و واردات افغانستان را طی سه ربع اول سال جمع‌آوری و تحلیل کرده است.

به گفته طالبان، صادرات کشور در این مدت ۲۰ میلیون دالر کاهش یافته، اما واردات حدود یک میلیارد و ۱۰۵ دالر افزایش داشته است.

در اعلامیه آمده است: «بیش‌ترین اقلام صادراتی کشور در سه ربع اول سال روان به پاکستان بوده که در مجموع ارزش آن به ۶۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر می‌رسد. پس از آن هندوستان با ۴۶۳ میلیون و امارات متحده عربی با ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.»

به گفته این اداره، بیشترین بخش اقلام صادراتی کشور را امسال میوه‌های خشک تشکیل می‌دهد. به گفته این اداه، در نُه ماه به ارزش ۳۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دالر صادر شده است.

پس از آن گیاهان طبی، مواد معدنی و میوه‌های تازه به‌ ترتیب در جایگاه دوم، سوم و چهارم اقلام صادراتی افغانستان قرار دارند.

اداره ملی احصاییه و معلومات طالبان گفته است: «بیش‌ترین اقلام وارداتی کشور در سه ربع اول سال روان از ایران بوده که در مجموع ارزش آن به یک میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر می‌رسد. پس از آن پاکستان با یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دالر و چین با یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دالر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.»

این در حالی است که ارزش صادرات افغانستان در سه ربع نخست سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دالر و ارزش واردات این کشور به پنج میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر می‌رسید.

پیش از این بانک جهانی با نشر گزارشی گفته بود که افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱.۹ میلیارد دالر صادرات و ۷.۸ میلیارد دالر واردات داشت.

به گفته بانک جهانی، رشد واردات افغانستان بیشتر از رشد صادرات آن است که سبب افزایش فاحش کسر بیلانس تجارتی کشور می‌گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *