عفو بین‌الملل اعدام در ملأ عام توسط طالبان را محکوم کرد

سازمان عفو بین‌الملل اجرای اعدام دو نفر در ملأ عام توسط طالبان در ولایت غزنی را محکوم کرده و می‌گوید که اجرای اعدام در ملأ عام توهین فاحش به کرامت انسانی است.

blank

سازمان عفو بین‌الملل، روز جمعه، ۴ حوت، در واکنش به اعدام دو مرد متهم به قتل در ولایت غزنی توسط طالبان، از این گروه خواسته است که مجازات اعدام و سایر مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز را لغو کند.

لیویا ساکاردی؛ معاون مدیر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا در بیانیه‌ای گفته است که این سازمان با همه اعدام‌ها به‌عنوان نقض حق زندگی مخالف است.

او همچنین گفته است که طالبان بارها مجازات اعدام را به‌صورت علنی اجرا کرده که «توهین فاحش به کرامت انسانی، نقض قوانین و معیارهای بین‌المللی و غیر قابل تحمل است».

لیویا ساکاردی افزوده است که عفو بین‌الملل مجددا تأکید می‌کند که طالبان باید فورا تمام اعدام‌ها را متوقف کرده و مجازات اعدام و سایر مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را لغو کنند.

به گفته او، اجرای اعدام در ملأ عام بر ظلم ذاتی این مجازات می‌افزاید و تنها می‌تواند تأثیری غیرانسانی بر قربانی و تأثیری وحشیانه بر کسانی که شاهد اعدام هستند داشته باشد.

عفو بین‌الملل حفاظت از حق محاکمه عادلانه تحت حاکمیت طالبان را نیز نگران‌کننده خوانده است.

این سازمان افزوده که زمان آن فرارسیده است که جامعه جهانی و سازمان ملل به‌خاطر نقض آشکار حقوق بشر توسط طالبان، بر این گروه فشار بیاورند.

دادگاه عالی طالبان اواخر هفته گذشته اعلام کرد که حکم قصاص بر دو نفر متهم به قتل در یک ورزشگاه در ولایت غزنی اجرا شده است.

بر اساس اعلامیه‌ این دادگاه، این حکم بر اساس فیصله‌ محاکم سه‌گانه‌ طالبان و پس از تأیید هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر این گروه در حضور مقام‌های این گروه و شماری از مردم اجرا شده است.

طالبان پیش از این دو مورد دیگر حکم قصاص را در ولایت‌های فراه و لغمان در ملأ عام اجرا کرده بودند‌.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از طالبان خواسته است که مجازات اعدام را به‌صورت فوری متوقف کند.

یوناما گفته است که سازمان ملل متحد به‌شدت با مجازات اعدام مخالف است و آن را با حق اساسی زندگی در مغایرت می‌داند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *