مقام ایرانی: هنوز «حقابه» ایران تامین نشده است

یک مقام ایرانی اعلام کرده که هنوز حقابه این کشور از دریای هلمند افغانستان داده نشده و تاکید کرده که دولت ایران تمام توانش را برای حل مسأله حقابه به‌کار گرفته است.

blank

مجتبی ذوالجودی؛ معاون سازمان محیط زیست ایران، امروز دوشنبه، ۷ حوت به رسانه‌های این کشور گفته که حکومت این کشور تمام توانش را برای حل مسأله حقابه به‌کار گرفته است.

او همچنین تاکید کرده که به‌رغم مذاکرات با طالبان، هنوز حقابه ایران داده نشده است.

او تصریح کرده: «وزارت امور خارجه ایران نیز این موضوع  را دنبال می‌کند تا از طریق مکانیزم این نهاد و بحث‌های حقوقی مرتبط این نشست برگزار شود و شاهد حضور مقام‌های محیط زیستی [طالبان] در کشور باشیم.»

به گفته او، پی‌گیری حقابه ایران از افغانستان به دستور ابراهیم رییسی؛ رییس‌ جمهور ایران بر عهده وزارت خارجه آن کشور است.

به گفته او، ملا عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی رییس‌ الوزرای طالبان در آخرین سفر خود به ایران وعده داده است که حقابه داده می‌شود.

این در حالی است که مورد اختلافی ایران با طالبان در بیش از دو سال گذشته، مسأله حقابه هلمند بوده که چندین بار دوطرف را به مذاکره و گفتگو کشانده و در مواردی حتی سبب تنش‌های لفظی نیز شده است.

ایران طالبان را متهم به کارشکنی کرده و می‌گوید که این گروه میزان آب تعیین‌شده در معاهده آب دوجانبه را به سمت ایران جاری نمی‌کند.

طالبان اما ادعا دارند که به‌ دلیل خشک‌سالی، افغانستان با کم‌آبی روبه‌رو بوده و با توجه به مقدار آبی که در رودخانه هلمند جاری است، حقابه ایران را به‌پیمانه کافی داده‌اند.

ایران همچنین به سیاست سدسازی حکومت پیشین افغانستان که طالبان نیز آن را ادامه داده‌اند معترض است و می‌گوید که این اقدام، آب‌های افغانستان را به سمت دشت‌های خشک جنوب و غرب افغانستان منحرف می‌کند و مانع رسیدن آب به ایران می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *