طالبان درباره احتمال ممنوعیت کامل کار زنان در رسانه‌ها هشدار داده‌اند

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که طالبان درباره احتمال ممنوعیت کامل کار زنان در رسانه‌ها هشدار داده‌اند.

blank

مرکز خبرنگاران افغانستان چهارشنبه‌شب، ۹ حوت اعلام کرد که محمدخالد حنفی؛ سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در دیدار با نمایندگان رسانه‌ها در کابل هشدار داده است که اگر زنان هنگام ظاهر شدن در تلویزیون‌ها و مصاحبه‌های تصویری، صورت خود را نپوشانند، این احتمال وجود دارد که رهبر این گروه کار زنان در رسانه‌ها را به‌طور کامل منع کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین گفته که دیدار نمایندگان رسانه‌ها و سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان صبح روز گذشته در یکی از هوتل‌های کابل انجام شده و سه ساعت ادامه پیدا کرده است.

در اعلامیه‌ این مرکز آمده است که عبدالغفار فاروق؛ سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این دیدار «با نشان‌دادن چند عکس از زنان ملبس به لباس و روبند سیاه که تنها دو چشم آنان دیده می‌شده است، به نمایندگان رسانه‌ها توصیه کرده است که این مدل از حجاب را مد نظر داشته باشند و رعایت کنند».

مرکز خبرنگاران افغانستان افزوده: «افزون بر این، فاروق به رسانه‌ها توصیه کرده است که از مصاحبه با زنان افغان که صورت شان دیده می‌شود و یا ماسک نپوشیده‌اند خودداری کنند.»

بر اساس اعلامیه‌ مرکز خبرنگاران افغانستان، محمدخالد حنفی؛ سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از نمایندگان رسانه‌ها خواسته است که به توصیه‌ها در زمینه‌ حجاب خبرنگاران زن و مصاحبه تصویری با زنان توجه کنند.

به‌گفته‌ این مرکز، آقای حنفی «هشدار داده است در صورت بی‌توجهی به این توصیه‌ها، این احتمال وجود دارد که کار زنان در رسانه‌ها به طور کامل از سوی هبت‌الله آخندزاده؛ رهبر طالبان، ممنوع شود».

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که «با ابراز نگرانی وضعیت رسانه‌ها در کشور را دنبال می‌کند و نسبت به احتمال صدور دستور منع کار زنان در رسانه‌ها که همین اکنون نیز با محدودیت‌های شدید کاری مواجه هستند، هشدار می‌دهد».

این مرکز از طالبان خواسته است که با لغو محدودیت‌ها، اجازه بدهند خبرنگاران و رسانه‌ها مطابق قانون رسانه‌های همگانی از حقوق خود برخوردار باشند.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طالبان از زمان تسلط بر کشور ۱۷ دستور محدودکننده علیه رسانه‌ها را صادر کرده‌اند‌.

این نهاد می‌گوید که جلوگیری از کار زنان در رادیو و تلویزیون ملی افغانستان، جداسازی فضای کاری زنان و مردان و الزام به پوشیدن ماسک از سوی زنان در رسانه‌ها، منع نشر صدای زنان در رسانه‌های ولایت هلمند و ممنوع کردن تماس تلفونی دختران با رسانه‌ها در ولایت خوست از جمله این دستورات است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *