سازمان ملل: مردم غزه در صف دریافت کمک، گلوله‌باران شدند

سازمان ملل متحد تایید کرده است که تعداد زیادی از زخمی‌های اخیر غزه که برای دریافت کمک از کاروان‌های بشردوستانه هدف حمله قرار گرفتند با گلوله زخمی شد‌ه‌اند. پیش‌تر رژیم اسراییل ادعا کرده بود که آن‌ها زیر دست و پا شده‌اند.

blank

یک هیات سازمان ملل متحد اعلام کرده است که پس از حادثه مرگبار روز پنج‌شنبه هفته گذشته در اطراف کاروان کمک‌های بشردوستانه، تعداد زیادی زخمی بر اثر شلیک گلوله را در بزرگ‌ترین شفاخانه غزه مشاهده کرده است.

ناظران سازمان ملل متحد از شفاخانه شفا در شهر غزه بازدید کردند و حدود ۲۰۰ نفر را دیدند که هنوز تحت درمان هستند.

این در حالی است که دست‌کم ۱۱۷ نفر در روز پنج‌شنبه در اطراف موترهای کمک‌رسانی جان باختند و بیش از ۷۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته که بیش از ۷۰۰ زخمی و ۷۰ جسد به شفاخانه شفا منتقل شده‌اند.

حماس که اداره غزه را بر عهده دارد، رژیم اسرائیل را به شلیک به غیرنظامیان متهم کرده است، اما رژیم اسرائیل گفت که بیشتر آن‌ها در ازدحام پس از شلیک گلوله‌های هشداردهنده توسط نیروهایش کشته شده‌اند.

اسرائیل پذیرفته است که سربازانش به دلیل آنچه نگرانی‌های امنیتی خوانده، به سوی صدها فلسطینی که در اطراف یک کاروان کمک در شمال غزه ازدحام کرده بودند، شلیک کرده‌اند.

رژیم اسرائیل در عین حال ادعا کرده که بیشتر بیش از ۱۰۰ مورد مرگ گزارش‌شده به علت «زیر دست و پا ماندن» رخ داده است.

درخواست‌های بین‌المللی برای تحقیق در این باره افزایش یافته است. امانوئل مکرون؛ رییس جمهوری فرانسه گفته است غیرنظامیان «هدف سربازان اسرائیلی» قرار گرفته‌اند.

جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم این حادثه را «کشتار کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

هیات سازمان ملل متحد جسد کشته‌شدگان را بررسی نکرده؛ اما با مصدومانی که تحت درمان بودند صحبت کرده است.

رییس جمهور امریکا اما بدون اشاره به شلیک مستقیم نظامیان اسرائیلی، این رویداد فاجعه‌بار را «واکنش مردم غزه برای دریافت غذا» توصیف کرده و گفته که کشورش در روزهای آینده به جریان امدادرسانی به مردم غزه خواهد پیوست.

بایدن به کشته شدن فلسطینیان در جریان دریافت کمک‌ها اشاره کرد و از طرح خود برای ارسال کمک هوایی به غزه خبر داد و گفت: «مردم بی‌گناه گرفتار در یک جنگ وحشتناک قادر به تأمین غذای خانواده‌های خود نیستند و شما دیدید که موقع تلاش برای دریافت کمک چه شد.»

آقای بایدن گفت: «اما ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم و ایالات متحده اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.»

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، حدود یک چهارم جمعیت غزه در حال حاضر در معرض خطر قحطی قرار دارد، اما ارائه کمک‌های هوایی برنامه ریزی شده توسط گروه‌های امدادی به عنوان کاری پرهزینه و ناکافی مورد انتقاد قرار گرفته است.

گروه خیریه آکسفام هم در پاسخ به بایدن گفته است: «این نهاد از کمک‌های هوایی آمریکا به غزه حمایت نمی‌کند، زیرا این امر بیشتر برای تسکین درد وجدان مقامات ارشد امریکایی است که سیاست‌های‌شان به جنایات جاری و خطر قحطی در غزه کمک می‌کند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *