سال گذشته‌ ۵۰۶ نفر عمدتا هزاره‌ها در نتیجه نقض حقوق بشر در افغانستان کشته شدند

یافته‌های یک نهاد حقوق بشری موسوم به «رواداری» نشان می‌دهد که در سال گذشته‌ میلادی ۵۰۶ نفر عمدتا هزاره‌ها و شیعیان در رویدادهای مرتبط با نقض حقوق بشر در افغانستان کشته و ۲۶۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

blank

یک نهاد حقوق بشری موسوم به «رواداری» امروز شنبه، ۱۲ حوت، با نشر گزارش تازه‌ای درباره‌ وضعیت حقوق بشر افغانستان گفته که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۵۰۶ نفر در قتل‌های هدفمند، مرموز، فراقضایی، حملات انتحاری و انفجار ماین‌ها و مواد انفجاری کشته و ۲۶۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به‌گفته‌ رواداری، جان‌باختگان شامل ۳۹۰ مرد، ۵۸ کودک، ۳۸ زن و ۲۰ نفر دیگر با «هویت نامعلوم» هستند.

در گزارش این نهاد آمده است که کارمندان حکومت پیشین و اعضای خانواده‌های آنان، مدافعان حقوق بشر، بزرگان قومی، مخالفان طالبان و دیگر شهروندان کشور قربانیان رویدادهای نقض حقوق بشر هستند.

در گزارش رواداری آمده است که در سال ۲۰۲۳ در نتیجه‌ شش حمله‌ انتحاری و انفجاری در ولایت‌های کابل، بدخشان و بغلان، ۸۶ نفر کشته و ۱۵۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به‌ گفته‌ رواداری، اکثریت قربانیان این حملان شهروندان هزاره و شیعه بودند.

همچنین بر اساس یافته‌های رواداری، در جریان سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۵۵ نفر، شامل ۴۳ کودک، ۱۱ مرد و یک زن در نتیجه‌ انفجارهای ماین‌های کارگذاری‌شده، سرگلوله‌ها و دیگر مهمات به‌جامانده از جنگ کشته و ۵۲ نفر دیگر، شامل ۳۱ کودک، ۱۴ مرد و هفت زن زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود که اکثریت قربانیان این رویدادها را کودکان تشکیل می‌دهند.

رواداری گفته است که ماین‌ها و مهمات به‌جامانده از جنگ اکنون بزرگ‌ترین چالش و مهم‌ترین عامل تلفات غیرنظامیان در ولایت‌های جنوبی و شرقی است.

به‌ گفته‌ سازمان ملل متحد، افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به ماین و مواد انفجاری است.

دفتر هماهنک‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد سال گذشته گفته بود که سه میلیون نفر در افغانستان در شعاع یک کیلومتری ماین‌ها، بمب‌های دست‌ساز و بقایای مواد منفجره‌ به‌جامانده از جنگ زندگی می‌کنند.

بر اساس یافته‌های گزارش رواداری، از اول ماه جنوری سال ۲۰۲۳ تا دسامبر ۲۰۲۳، ۳۶۵ نفر به‌صورت هدفمند، مرموز و غیرقضایی توسط طالبان و افراد ناشناس کشته و ۶۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به‌گفته‌ رواداری، کارمندان حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر، مخالفان و منتقدان طالبان و دیگر افراد غیرنظامیان شامل قربانیان این قتل‌ها اند.

این نهاد تأکید کرده است که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که طالبان و افراد ناشناس مرتکبان کشتارهای هدفمند و غیرقانونی افراد در سال ۲۰۲۳ بودند.

به‌گفته‌ رواداری، طالبان اطلاعات مرتبط به این‌گونه کشتارها را به‌شدت کنترل و از انتشار آن جلوگیری می‌کنند.

این دفتر گفته است که موارد فراوانی وجود دارد که خانواده‌های قربانیان و یا خبرنگاران محلی به‌دلیل ارائه‌ معلومات درباره‌ کشتارهای هدفمند و مرموز بازداشت و زندانی شده‌اند.

به‌گفته‌ رواداری، طالبان دست‌داشتن در قتل‌های مرموز را رد می‌کنند و آن را به افراد مسلح نسبت می‌دهند، اما تا اکنون هیچ اقدامی برشناسایی و بازداشت این افراد ناشناس انجام نداده‌اند.

رواداری گفته است که از میان افرادی که در جریان سال ۲۰۲۳ به‌صورت هدفمند و فراقضایی کشته شده‌اند، ۸۲ نفر آنان کارمندان حکومت پیشین، اعم غیرنظامی و نظامی بودند.

براساس این گزارش، از جمع ۸۲ نفر، ۶۸ نفر نظامی و ۱۴ نفر دیگر کارمندان بخش ملکی حکومت پیشین بودند.

طالبان که پس از حاکمیت خود «عفو عمومی» اعلام کردند، همواره قتل کارمندان حکومت پیشین به دست اعضای این گروه را تکذیب کرده و گفته‌اند که به فرمان «عفو» رهبرشان پایبند هستند.

رواداری اما می‌گوید که شواهد به دست‌آمده نشان می‌دهد که طالبان در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۱ غیرنظامی را به اتهام همکاری یا عضویت در گروه‌های مخالف خود به قتل رسانده‌‌اند.

به‌گفته‌ رواداری اتهام قربانیان وابستگی به «جبهه مقاومت ملی افغانستان» و دیگر گروه‌های مخالف بوده‌ است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *