فرار هزاران زندانی در هائیتی

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که حدود ۴ هزار زندانی در هائیتی از زندان فرار کرده‌اند.

blank

همزمان با درگیری و خشونت‌های اخیر در پایتخت هائیتی منجر به فرار حدود چهار هزار زندانی از دو زندان این کشور شده است.

رویترز گزارش داده که دولت هائیتی به‌منظور برقراری نظم، وضعیت اضطراری اعلام کرده و گفته که به مدت یک «دوره‌ قابل تمدید ۷۲ ساعته» منع رفت‌وآمد وضع می‌کند.

بر اساس این گزارش، خشونت‌ها در هائیتی در روزهای اخیر پس از آن شدت گرفت که جیمی چریزر؛ افسر سابق پولیس از گروه‌های جنایتکار خواست با هم متحد شوند و آریل هنری؛ نخست‌وزیر این کشور را سرنگون کنند.

چریزر رهبری اتحادی از باندها را بر عهده دارد و با تحریم‌های سازمان ملل و ایالات متحده مواجه است.

این باندها شنبه‌شب به دو زندان، از جمله بزرگ‌ترین زندان پایتخت حمله کردند که در جریان آن حدود چهار هزار زندانی از زندان‌ها گریختند.

بربنیاد گزارش منابع دولتی، ۱۲ زندانی و کارکنان زندان در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری رویترز پس از بازدید از زندان گزارش داده است که هیچ نشانه‌ای از نگهبان و پولیس در زندان نیست و درب اصلی آن باز است.

به‌گفته‌ یکی از کارکنان زندان، حدود ۹۹ زندانی از ترس کشته‌شدن در تیراندازی‌های متقابل ماندن در درون سلول را ترجیح داده‌اند؛ از جمله چند سرباز بازنشسته‌ کلمبیایی که به اتهام دست‌داشتن در ترور رییس‌جمهور جونل مویس زندانی شده بودند.

آریل هنری که در سال ۲۰۲۱ پس از ترور جوونل مویس؛ رییس‌ جمهور هائیتی به نخست‌وزیری رسید، قرار بود تا اوایل فبروری از سمت خود کناره‌گیری کند، اما پیش از سفر به کنیا در یک نشست منطقه‌ای در گویان گفت که تا برگزاری انتخابات در آگست ۲۰۲۵ به کار خود ادامه خواهد داد.

آخرین انتخابات در این کشور فقیر قاره‌ امریکا که پس از ترور رییس‌ جمهور با مشکلات داخلی متعدد مواجه شده، در سال ۲۰۱۶ برگزار شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *