سومین گفتمان ملی مرکز «دیالوگ و ترقی جنوا» درباره افغانستان در ترکیه

«مرکز دیالوگ و ترقی جنوا» از آغاز نشستی سیاسی، مدنی و حقوق‌‌ بشری در مورد افغانستان تحت عنوان «نقش جامعه‌ مدنی و نیروهای دموکراتیک در آینده افغانستان» در ترکیه خبر داده است.

blank

«مرکز دیالوگ و ترقی – جنوا» امروز دوشنبه، ۱۴ حوت اعلام کرده است که نشستی تحت عنوان «نقش جامعه‌‌ مدنی و نیروهای دموکراتیک در آینده افغانستان» در شهر آنتالیای ترکیه آغاز شده است.

گفته می‌شود که این نشست امروز آغاز شده و فردا نیز ادامه خواهد داشت.

نصیراحمد اندیشه؛ نماینده افغانستان در جنوا، از برگزارکنندگان این نشست است و ده‌ها نفر از فعالان سیاسی مدنی، حقوق‌ بشری و روزنامه‌نگاران در آن حضور دارند.

«مرکز دیالوگ و ترقی – جنوا» گفته که این سومین نشست است که در مورد افغانستان برگزار می‌کند.

این مرکز گفته است که «بررسی مسیر آینده افغانستان، موضوع پیچیده و چند وجهی است که نیاز به گفتمان و کاوش عمیق دارد.»

این مرکز افزوده که که نشست جاری متشکل از دو بخش خواهد بود که بر «جنبه‌های مختلف مسیر آینده افغانستان؛ از جمله حاکمیت، مشروعیت و مشارکت قانون اساسی، اقتصاد کلان، جامعه مدنی و نیروهای معاصر سیاسی کشور متمرکز خواهد بود.»

«مرکز دیالوگ و ترقی – جنوا» گفته است که بحث‌ها در این نشست «بستری را برای کارشناسان، سیاست‌گذاران و اشتراک کنندگان فراهم خواهد نمود تا مسیر گفتگوی ملی را جهت داده و تقویت نمایند».

در پنل‌های این نشست قرار است موضوعاتی چون حاکمیت مردمی، مساله قدرت، مشارکت مردمی، مساله حکومت‌داری، حقوق اساسی و پاسخگویی ملی و بین‌المللی، عوامل اقتصادی و قانون اساسی؛ رابطه‌ دوطرفه، بازتعریف جامعه مدنی، جنبش زنان ،جامعه مدنی و سیاسی و زمینه‌های همسویی، حال و آینده مطبوعات و نقش رسانه‌ها، مورد بحث قرار گیرد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که ترکیه پیش از این به مقام‌های طالبان اطمینان داده بود که به جریان‌های مخالف این گروه اجازه فعالیت در خاک خود را نخواهد داد.

ده‌ها نفر از رهبران مخالف طالبان و مقامات نظام پیشین پس از فروپاشی نظام جمهوری و تسلط دوباره طالبان به ترکیه گریختند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *