گوترش ۲۴ حمله «جبهه آزادی» علیه طالبان را تایید کرد

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که «جبهه آزادی افغانستان» ۲۴ حمله تایید شده علیه طالبان انجام داده است.

blank

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز چهارشنبه، ۱۶ حوت، گزارش سه ماهه دبیرکل سازمان ملل از وضعیت افغانستان را منتشر کرد.

در ابن گزارش دبیرکل سازمان ملل گفته که جبهه آزادی از اول نوامبر ۲۰۲۳ تا دهم جنوری امسال، ۲۴ حمله تاییدشده علیه نیروهای طالبان انجام داده است.

در همین حال، گوترش در گزارش فصلی خود گفته که مخالفان مسلح طالبان هیچ چالش سرزمینی برای این گروه ایجاد نکرده‌اند.

گوترش در گزارش سه ماهه خود ارزیابی توانایی‌های نیروهای نظامی ضد طالبان را «دشوار» خوانده چرا که به گفته او، بسیاری ادعاهای مربوط به حملات آنها در شبکه‌های اجتماعی، قابل تایید نبوده است.

در همین حال، گوترش تایید کرده که «جبهه آزادی» به ترور و «حملات کوچک» علیه نیروهای طالبان ادامه داده است. در گزارش آمده که حملات «جبهه آزادی» از سطح روستاها به شهرها گسترش یافته‌اند.

آقای گوترش در گزارش خود به عنوان نمونه از چهار حمله «جبهه آزادی» در پلخمری بغلان، چهار حمله در کابل، یک حمله در قندهار، یک حمله در شهر ایبک سمنگان و یک حمله نیز در سمنگان یاد کرده است.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، این حملات در بازه زمانی اول نوامبر سال گذشته میلادی تا دهم جنوری امسال صورت گرفته‌اند.

در گزارش درباره «جبهه مقاومت ملی» آمده که این جبهه بیشترین فعالیت را در پروان داشته و هیچ حمله‌ای در پایگاه سنتی‌اش پنجشیر انجام نداده است.

گوترش افزوده که برخی گروه‌های دیگر مخالف مسلح طالبان نیز اعلام موجودیت و ادعای حمله به نیروهای طالبان کرده‌اند، اما هیچیک از این گزارش‌ها تایید نشده است.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود نوشته که ادامه طرح و اجرای سیاست‌های طالبان که حقوق زنان و مردان‌ افغانستان را نقض می‌کند، هشداردهنده است.

گوترش از طالبان خواسته که مجازات بدنی که را مغایر تعهدات افغانستان در قبال کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه است، توقف دهد.

طالبان اخیرا دست‌کم سه نفر را در جوزجان و غزنی اعدام کردند. در یکی از این موارد، طالبان دو محکوم به اعدام عدام را در غزنی تیرباران کردند.

طالبان در جریان حاکمیت دوونیم ساله خود، ده‌ها نفر را به اتهام‌های مختلف شلاق زده است.

دبیرکل ملل متحد بار دیگر محرومیت زنان و دختران افغان از آموزش را عمیقا نگران‌کننده خوانده است.

گوترش گفته که از آنجا که ممنوعیت‌های طالبان پابرجاست، آغاز سال جدید آموزشی، روز اندوه برای دختران افغان و برای جهان خواهد بود.

او بار دیگر خواستار لغو فوری ممنوعیت آموزش دختران شد.

گوترش همچنین گفته که درباره این‌که طالبان بتوانند یک نظام آموزشی که جوابگوی چالش‌های سر راه جوانان افغانستان در قسمت کسب دانش‌ و مهارت‌های اساسی باشد، تردید وجود دارد.

دبیرکل ملل متحد گفته که هرچند درباره مدارس دینی طالبان اطلاعات کم وجود دارد، اما این نگرانی مطرح است که این مدارس بتوانند دختران و پسران را در سطوح عالی و آموزش تخصصی برای پیوستن به نیروی کار موثر آماده کنند.

او گفته که کاهش ساعت‌های درسی مضامین غیردینی توسط وزارت معارف طالبان، به این نگرانی‌ها می‌افزاید.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل همچنین آمده که تعداد زندانیان نزد طالبان در ماه جنوری از ۱۹ هزار نفر فراتر رفت که این افزایش، رسیدگی و مدیریت زندان‌ها برای این گروه را دشوار کرده است.

طبق گزارش گوترش، محدودیت‌های مالی و قطع کمک‌ها به اداره تنظیم امور زندان‌های طالبان، منجر به رعایت نشدن معیارهای بین‌المللی از جمله دسترسی زندانیان به مواد غذایی کافی، خدمات بهداشتی و آموزش‌های لازم شده است.

در همین حال، سازمان ملل متحد گفته یک طرح طالبان درباره بدیل‌های حبس، مورد بحث در سطح رهبری طالبان، دادگاه عالی و وزارتخانه‌های اقتصاد و عدلیه این گروه قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *