پاکستان خواهان قطع ارتباط طالبان با تی‌تی‌پی شد

منیر اکرم؛ نماینده‌ پاکستان در سازمان ملل متحد خواهان قطع ارتباط طالبان افغانستان با طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) شده و از شورای امنیت سازمان ملل خواست که مانع این ارتباط شود.

blank

منیر اکرم؛ نماینده دایم پاکستان در سازمان ملل متحد چهارشنبه‌شب، ۱۶ حوت از شورای امنیت این سازمان خواست که از طالبان بخواهد ارتباط خود را با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و گروه‌های وابسته به آن قطع کنند و از حملات این گروه به خاک پاکستان جلوگیری شود.

نماینده‌ پاکستان همچنین از سازمان ملل متحد خواست تا تحقیقاتی را برای یافتن چگونگی دستیابی تحریک طالبان پاکستان به تجهیزات و تسلیحات پیشرفته نظامی و شناسایی منابع مالی آن که به حفظ ۵۰ هزار جنگجو و عملیات تروریستی آن‌ها کمک می‌کند، انجام دهد.

نماینده‌ پاکستان تأکید کرد که مبارزه با تروریزم باید در هر نقشه راه آینده برای تعامل با طالبان، بالاترین‌ اولویت باشد.

او هشدار داد که  اگر جامعه جهانی تحریک طالبان پاکستان را کنترل نکند، این گروه که توسط القاعده و برخی حامیان دولتی حمایت می‌شود، می‌تواند یک تهدید تروریستی جهانی ایجاد کند.

پاکستان پیش از این نیز بارها از طالبان خواسته است که ارتباط خود را با تی‌تی‌پی قطع کند و از حملات این گروه از خاک افغانستان علیه پاکستان جلوگیری کند.

اما طالبان این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، نمایندگان چین و روسیه خواستار «تعامل سازنده و صبورانه» با طالبان شدند.

گنگ شوان؛ نماینده‌ چین در سازمان ملل متحد در این نشست گفت که تعامل صبورانه با طالبان، اعتماد این گروه به جهان را افزایش می‌دهد.

او برای «اعتمادسازی» خواستار اصلاح تحریم‌ها علیه طالبان و رفع ممنوعیت سفر اعضای این گروه شد.

آنا اوستیگنیوا؛ معاون نماینده‌ دایم روسیه در سازمان ملل هم در این نشست گفت که چالش‌های موجود در افغانستان، بدون تعامل سازنده با طالبان، قابل حل نیست.

او گفت که پس از تسلط طالبان، برخلاف انتظارات، افغانستان درگیر جنگ داخلی نشد و افزود که گروه‌های تروریستی مانند داعش در زمان حضور امریکا و نیروهای خارجی، حضور خود را در این کشور تقویت کرده‌اند.

روسیه و چین از زمان تسلط طالبان بر افغانستان تعامل گسترده‌ای با این گروه داشته‌اند.

چین اولین و تنها کشوری است که سفیر طالبان را رسماً پذیرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *