حقانی با وزیر خارجه ازبکستان دیدار کرد

سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست وزارت داخله طالبان و بختیار سعیدوف؛ وزیر خارجه ازبکستان درباره «موارد مشترک فرهنگی-تاریخی و پروژه‌های اقتصادی» میان دوطرف دیدار و گفتگو کرده‌اند.

blank

سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست وزارت داخله طالبان، امروز چهارشنبه، ۲۳ حوت با بختیار سعیدوف؛ وزیر خارجه ازبکستان دیدار و گفتگو کرده است.

وزارت داخله طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که حقانی در این دیدار، آغاز پروژه‌های اقتصادی را «برای ثبات منطقه» مهم عنوان کرده است.

این وزارت به نقل از وزیر خارجه ازبکستان گفته که سعیدوف از تلاش‌های طالبان در خصوص «تأمین امنیت، مبارزه با مواد مخدر  و ثبات منطقه ابراز خرسندی کرده است.»

این در حالی است که وزیر خارجه ازبکستان روز گذشته طی یک سفر رسمی به کابل سفر کرد و تاکنون با چندین مقام‌ ارشد طالبان از جمله رییس‌الوزرای این گروه دیدار کرده است.

وزیر خارجه‌ ازبکستان در دیدار با ملا محمدحسن آخوند گفته است که کشورش می‌خواهد برای ایجاد یک کارخانه‌ سمنت، استخراج زغال سنگ و تولید ۲۰۰ میگاوات برق از زغال سنگ در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

وزیر خارجه ازبکستان در دیدار با ملا برادر؛ معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان هم گفته که تاشکند در آینده نزدیک سفیر طالبان را می‌پذیرد.

بختیار سعیدوف در این دیدار گفته بود که کشورش همچنین می‌خواهد تجربیات خود را درباره‌ تطبیق پروژه‌های اقتصادی و زراعتی با طالبان در میان بگذارد.

سعیدوف در این دیدار گفته: «رییس جمهور ازبکستان همواره بر روابط خوب و برادری میان ازبکستان و افغانستان تاکید دارد و معتقد است که نباید افغانستان تنها گذاشته شود».

در بیش‌ از د‌و‌و‌نیم سال گذشته ازبکستان با طالبان تعامل گسترده داشته است و هیأت‌های مختلفی از دوطرف به کابل و تاشکند سفر کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *