اختلاف شدید ندیم و حقانی درباره امتحان ماستری از ۵۱ هزار ملا

ندا ندیم؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان بدون حضور اداره ملی امتحانات این گروه از ۵۱ هزار ملا در افغانستان برای مدرک ماستری امتحان گرفته که این کار خشم عبدالباقی حقانی؛ رییس اداره امتحانات طالبان را برانگیخته است.

blank

منابع خبری گزارش داده‌اند که ندا ندیم؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان بدون حضور اداره ملی امتحانات این گروه از ۵۱ هزار ملا در افغانستان برای مدرک ماستری امتحان گرفته است. در همین حال، عبدالباقی حقانی؛ رییس این اداره به کابینه طالبان از ندا محمد ندیم شکایت کرده است.

این در حالی است که سال گذشته نیز عبدالباقی حقانی و ندا ندیم درگیری داشتند که بر اثر آن دست آقای ندیم شکست. این درگیری برسر پذیرش افرادی در دانشکده طب بدون کامیابی در امتحان ورودی بود.

اداره ملی امتحانات که در دولت پیشین شروع به کار کرده بود، مسئولیت کارشناسی و ثبت مدارک، و برگزاری آزمون در رشته‌های مختلف از جمله کانکور را بر عهده دارد.

منابع می‌گویند که ندا ندیم خود اقدام به برگزاری آزمون‌ ارزیابی سطح تحصیلات داوطلبان می‌کند و این اداره را در جریان قرار نمی‌دهد.

به گفته منابع، آقای ندیم به نامه‌های این اداره توجهی نکرده و آزمون بررسی مدارک ماستری ۵۱ هزار ملا را خود ترتیب داده است.

منابع می‌گویند که این ملاها بیومتریک نشده و مدارک تحصیلات دینی آن‌ها بررسی نشده است که آیا صلاحیت شرکت در آزمون را دارند یا خیر.

وزارت تحصیلات عالی طالبان اخیرا از ۵۱ هزار محصل مدارس دینی در هفت بخش افغانستان از جمله کابل برای ارزیابی مدارک ماستری شان امتحان گرفت. قرار است به افرادی که آزمون را با موفقیت گذرانده‌اند شهادتنامه معادل ماستری اعطا شود.

در اعلامیه این وزارت آمده است که علاوه بر وزارت تحصیلات عالی، روسای نهادهای مرکزی، اعضای شورای علمای مناطق، استادان مدارس جهادی، نمایندگان نهادهای ولایتی و مقام‌های استخباراتی این گروه بر این آموزن نظارت داشتند.

در اعلامیه این گروه از اداره ملی امتحانات تحت مدیریت عبدالباقی حقانی به عنوان ناظر آزمون نام برده نشده است.

تاکنون ارزیابی علمی مدارک تحصیلی علما و روحانیون تحت حاکمیت طالبان توسط اداره ملی امتحانات انجام شده است.

منابع می‌گویند که میان اداره ملی امتحانات طالبان به ریاست عبدالباقی حقانی، و سرپرست وزارت تحصیلات عالی این گروه، اختلاف پیدا شده است.

منابع افزوده که ندیم که از نزدیکان ملا هبت‌الله آخوندزاده است، می‌خواهد با جلب حمایت او، این اداره را منحل کند.

عبدالباقی حقانی؛ رییس این اداره در شروع روی کار آمدن طالبان سرپرست وزارت تحصیلات عالی این گروه بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *