تورخم به روی رانندگان بدون ویزا و پاسپورت بسته می‌شود

پاکستان اعلام کرده که قرار است گذرگاه تورخم پس از ۳۱ مارچ به روی رانندگان بدون ویزا و پاسپورت بسته شود.

blank

پاکستان اعلام کرده است که پس از ۳۱ مارچ سال روان میلادی، گذرگاه تورخم به روی رانندگانی که پاسپورت و ویزا ندارند، بسته خواهد شد.

اطلاعیه‌‌ای که به رسانه‌ها رسیده نشان می‌دهد که پاکستان به تاجران و رانندگان موترهای باربری بار دیگر هشدار داده است که پس از ۳۱ مارچ سال روان میلادی، گذرگاه تورخم به روی رانندگانی که پاسپورت و ویزا ندارند، بسته خواهد شد.

در همین حال، خان جان الکوزی، یکی از مسئولان اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان نیز این موضوع را تایید کرده است.

او به رادیو آزادی گفته: «پاکستان هشدار داده است که دروازه دوباره به روی کسانی که پاسپورت و ویزا نداشته باشند به ویژه رانندگان تا ۳۱ مارچ بسته می‌شود، این مساله پاسپورت و ویزا مربوط دولت‌ها است، موضوع شخصی تاجران نیست و ما نیاز داریم که این موضوع حل شود، اگر این بار باز دروازه بسته شود واقعا طاقت‌فرسا است و مشکلات بسیار زیاد خواهد شد.»

او پیش از این نیز گفته بود که حکومت پاکستان در معاملات تجارتی با افغانستان قوانین بین‌المللی را نقض کرده و قوانین را به گونه خودسرانه عملی می‌کند که سبب خسارات به هر دو جانب می‌شود.

همزمان با این برخی از تاجران افغان که با پاکستان معاملات تجارتی انجام می‌دهند، از احتمال بسته شدن گذرگاه تورخم نگران اند و می‌گویند که اخذ پاسپورت در افغانستان دشوار است و برای دارندگان پاسپورت نیز ویزا داده نمی‌‎شود.

آخرین بار گذرگاه تورخم به تاریخ ۱۲ جنوری به روی رانندگان موترهای باربری فاقد پاسپورت و ویزا به مدت ۱۱ روز بسته شد که پس از گفتگوها میان دو جانب دوباره بازگشایی شد.

این هشدار برای بیمارانی نیز داده شده که به جای ویزا با پارچه‌ای به نام «توکن» از طریق گذرگاه تورخم رفت‌وآمد می‌کنند.

این در حالی است که پاکستان یک‌شنبه هفته گذشته نیز به مدت چهار روز این دروازه را به روی بیماران بسته بود، اما پس از آن مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار گفتند که در نتیجه گفتگوها این گذرگاه به روی بیماران سرطانی دوباره باز شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *