انستیتوت صلح امریکا: پایگاه اصلی داعش در افغانستان است

همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره حملات داعش در امریکا، انستیتوت صلح امریکا اعلام کرد که پایگاه اصلی شاخه خراسان داعش در افغانستان است.

blank

انستیتوت صلح امریکا دوشنبه‌شب، ۱۳ حمل با نشر گزارش تازه‌ای به نقل از اسفندیار میر؛ کارشناس ارشد این انستیتوت اعلام کرد که پایگاه اصلی شاخه خراسان داعش در افغانستان است.

اسفندیار میر؛ کارشناس ارشد انستیتوت صلح ایالات متحده نیز گفته که شاخه خراسان داعش با حمله بر حومه مسکو، خواست به جهان نشان دهد که توانایی «ضربه‌زدن به هر نقطه‌ای از جهان» را دارد.

به گفته اسفندیار میر، هدف حمله اخیر داعش در حومه مسکو، «تقویت ظرفیت رو‌به رشد این گروه برای ایجاد وحشت فراتر از قلمروی بود که حضور دارد.»

او افزوده: «داعش خراسان، شاخه افغانستانی این گروه در خاورمیانه است که اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۵ ظهور کرد و از آن زمان تاکنون در منطقه فعال بوده و در آن‌جا جنگیده است.»

به گفته اسفندیار میر، امریکا هنگام حضور نیروهایش در افغانستان می‌دانست که شاخه خراسان داعش بر آنان حمله می‌کند و سرانجام در میدان هوایی کابل انجام شد.

او تاکید کرده که شاخه خراسان داعش «به‌شدت پایدار» بوده و پس از حمله‌ بر کشورهای منطقه، اکنون به بخش‌هایی از اروپا نیز رسیده است.

بربنیاد این گزارش، رقابت شاخه خراسان داعش با طالبان انگیزه «برتری‌جویی» دارد و این گروه می‌خواهد نشان دهد که «جسورترین گروه تروریستی در منطقه و پیش‌‌آهنگ جهاد در جهان است.»

این کارشناس ارشد انستیتوت صلح امریکا دلیل حمله داعش بر حومه مسکو را حمایت روسیه از رژیم بشار اسد در سوریه عنوان کرده است.

حمله مرگبار شاخه‌ خراسان داعش بر یک کنسرت در حومه مسکو، نگرانی‌های جدی را در جهان به میان آورده است.

بسیاری از قانون‌گذاران در امریکا و مقام‌های برخی از کشورهای همسایه از تقویت گروه‌های تروریستی تحت حاکمیت طالبان در افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال، پیشتر مارک کوانتوک؛ جنرال بازنشسته ارتش امریکا نسبت به تمایل داعش برای حمله به ایالات متحده هشدار داد و گفت این کشور همچنان هدف شماره یک داعش است.

او افزود: «داعش ثابت کرده که دشمن بسیار صبوری است.»

کوانتوک همچنین انتقاد کرده که دامنه توجه امریکا نسبت به داعش به طور چشمگیری کم است، اما هماهنگی میان آژانس‌های گشت‌ مرزی، اداره تحقیقات فدرال، پنتاگون و جامعه اطلاعاتی امریکا در بالاترین حد خود قرار دارد.

پیشتر جنرال اریک کوریلا؛ فرمانده سنتکام نیز گفته بود که اگرچه طالبان در سال ۲۰۲۳ رهبران کلیدی داعش را هدف قرار داده، اما توانایی حفظ فشار و کنترل بر این گروه را ندارد. به گفته این مقام امریکایی، این وضعیت امکان احیای شاخه خراسان داعش را فراهم کرده است.

جنرال کوریلا هشدار داده است که داعش می‌تواند «تا شش ماه دیگر بدون هیچ هشداری به منافع امریکا و غرب حمله کند.»

پس از حمله داعش به سالون کنسرتی در مسکو، که بیش از ۱۴۰ کشته برجای گذاشت، نگرانی جهان نسبت به گسترش حملات داعش نیز افزایش یافته است.

در همین حال، در تازه‌ترین مورد، جنرال فرانک مک‌کنزی؛ رییس پیشین فرماندهی مرکزی امریکا هشدار داده است که شاخه خراسان داعش به‌شدت می‌خواهد ایالات متحده را هدف قرار دهد.

طالبان اما به‌طور مکرر ادعا کرده‌اند که این گروه داعش را در کشور سرکوب کرده‌ است و از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای همسایه وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *