روسیه: داعش خراسان در افغانستان، اختراع امریکا و بریتانیا است

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان امریکا و بریتانیا را به ایجاد شاخه خراسان داعش در افغانستان متهم کرده و افزوده که طالبان «حقایق» و مواردی از این دست را با روسیه در میان گذاشته اند.blank

آقای کابلوف که با شبکه «آر تی وی ون» روسیه درباره حمله اخیر داعش در مسکو صحبت می‌کرد، گفت که داعش درست زمانی در افغانستان اعلام حضور کرد که نیروهای امریکایی و ناتو آنجا حضور داشتند. او افزود که داعش آن زمان علیه امریکایی‌ها نه بلکه علیه طالبان که مخالف دولت بودند می‌جنگید.

او گفت: «وقتی ما این موضوع را به امریکایی‌ها و دیگر متعهدان شان گفتیم، آن‌ها به هر طریق ممکن این تهدید را کوچک جلوه دادند و استدلال کردند که تهدید اصلی در افغانستان القاعده است».

نماینده ویژه رییس جمهور روسیه افزوده که که حقایق دیگری از پیوند بین ایالات متحده و شبه‌نظامیان داعش وجود دارد که «طالبان به ما گفته‌اند». او افزوده که زمانی که طالبان شروع به درگیری نظامی با داعش کردند و آن‌ها را تحت فشار قرار دادند، هلیکوپترهای امریکایی ظاهر شدند و جنگجویان داعش را از صحنه جنگ نجات دادند.

او اضافه کرده که روسیه با داعش خراسان تصفیه حساب خواهد کرد چون به گفته او این گروه مسوولیت حمله مقابل سفارت روسیه در کابل را که منجر به کشته شدن دو کارمند سفارت و ده‌ها شهروند افغانستان شده را پذیرفته است.

این مقام دولت روسیه همچنین گفته است که ایجاد و حمایت امریکا و بریتانیا از داعش خراسان و استفاده آن علیه آسیای مرکزی خیال‌پردازی نه بلکه واقعیتی است که بر اساس مشاهدات و اطلاعات استخباراتی آشکار شده است.

او داعش خراسان را مرکب از شهروندان افغانستان، ازبیکستان،‌ تاجیکستان، روسیه و برخی کشورهای دیگر آسیای مرکزی دانسته و افزوده که این گروه از مسلمانان اویغور چین نیز سرباز گیری خواهد کرد تا علیه منافع روسیه، ایران و چین بجنگد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *