طالبان تولید مت‌آمفتامین را جایگزین هروئين کرده‌اند

رسانه استرالیایی گزارش داده است که طالبان پس از منع کشت خشخاش، تولید مت‌آمفتامین را جایگزین هروئين کرده است.

blank

هفته‌نامه استرالیایی «ستردی پیپر» گزارش داده است که طالبان در پی اعلام ممنوعیت کشت خشخاش، تمرکز ویژه‌ای بر تولید و قاچاق ماده مت‌آمفتامین به جای هروئين کرده است.

براساس این گزارش، بخش عمده‌ مت‌آمفتامین (شیشه) با مبدا افغانستان به بازارهای مواد مخدر استرالیا می‌رسد.

در این گزارش آمده است تلاش‌های طالبان برای جایگزین کردن هروئین با مت‌آمفتامین، قبل از تسلط کامل این گروه بر افغانستان آغاز شد.

یک کارشناس یک آژانس جهانی مبارزه با مواد مخدر، به ستردی پیپر گفته است در اوایل طالبان در کنار بسته‌های هروئین، یک بسته مت‌آمفتامین را نیز به طور رایگان به مشتریان خود ارسال می‌کردند تا آن‌ها با این ماده آشنایی حاصل کنند.

این کارشناس گفت: «آن‌ها برای شما صد کیلوگرم هروئین می‌فرستند و پنج کیلو مت‌آمفتامین را به طور رایگان به آن اضافه می‌کنند.» به گفته او هدف از این کار، جلب مشتری برای این ماده در مرحله آغازین بوده است.

برپایه این گزارش، حرکت به سمت مت‌آمفتامین به طالبان این امکان را داده که «امپراتوری وسیع هروئین خود را به یک تجارت سودآورتر، خطرناک‌تر و کشنده‌تر» تبدیل و حکومت خود را در افغانستان از این راه تامین کند.

در گزارش ممنوعیت کشت خشخاش با فرمان طالبان هم «بخشی از برنامه این گروه» خوانده شده چرا که این دستور ارزش ذخایر بزرگ تریاک خام را «که به نظر می‌رسد توسط برخی رهبران ارشد این گروه نگهدرای می‌شود»، بلند برده است. ستردی پیپر گفته که بعید به نظر می‌سد این ذخایر تا سال‌های طولانی کم شود.

این هفته‌نامه افزوده که در حالی که طالبان در سال ۲۰۲۲ فرمان ممنوعیت کشت خشخاش را صادر کرد، این دستور طی یک سال عملی نشد و تولیدکنندگان مواد مخدر زمان زیادی برای افزایش تولید و ذخیره داشتند.

برپایه این گزارش، در همین زمان طالبان هم تمرکز خود را بر تولید مت‌آمفتامین و تغییر محصول بیشتر کردند.

این رسانه گفته که به اعتقاد کارشناسان و براساس شواهد، تولد مت‌آمفتامین «قرار است طالبان را به‌طور نامحدود ثروتمند کند و به تقویت قدرت آن‌ها کمک کند و همزمان ده‌ها سازمان تروریستی و جهادی را که اکنون در افغانستان از حمایت طالبان برخوردار اند، تامین مالی کند.»

در این گزارش به طور نمونه آمده که نرخ یک کیلوگرم هروئین افغانستان قبل از صدور فرمان ممنوعیت، ۲۵۰ هزار دالر بود، در حالی‌که همین مقدار مت‌آمفتامین ۷۰۰ هزار دالر ارزش داشت.

طالبان تاکنون درباره این گزارش چیزی نگفته است.

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل هم در ماه سنبله ۱۴۰۲ گزارش داد که قاچاق ماده مخدر کریستال از افغانستان و کشورهای همسایه ۱۲ برابر افزایش یافته است.

براساس این گزارش، مقدار ضبط شده این ماده از ۲.۵ تن در سال ۲۰۱۷ به ۲۹.۷ تن در سال ۲۰۲۱ رسید.

پیشتر رییس‌ کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران نیز گفته بود که مواد مخدر صنعتی و مت‌آمفتامین در افغانستان به صورت روزافزون تولید می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *