فرار از ترس وبا؛ 97 تن شامل ده‌ها کودک در موزامبیک غرق شدند

مقام‌های کشور افریقایی موزامبیک تایید کردند که 97 تن در اثر غرق شدن قایق حامل شان در شمال این کشور جان باختند. قربانیان کسانی بودند که از ترس شیوع وبا با قایق ماهیگیری فرار می‌کردند.blank

به گفته مقامات مسوول این قایق ماهیگیری که به طور موقت از آن برای حمل مردم استفاده شده بود، روز یکشنبه گذشته در مسیر حرکت به سوی جزیره‌ای در ناحیه نامپولا دچار سانحه شد و عملیات نجات در روز دوشنبه ۲۰ فروردین ادامه دارد.

یک مقام ناحیه نامپولا گفته است که اکثر افرادی که در این سانحه جان خود را از دست دادند، به دلیل هرج و مرج ناشی از پخش شایعات در مورد شیوع وبا قصد داشتند به این جزیره بگریزند. به گفته او بسیاری از قربانیان کودکان هستند.

مقامات موزامبیک روز یکشنبه گفته بودند که به نظر می‌رسد این قایق به دلیل تعداد زیاد سرنشینان و نامناسب بودن برای حمله مسافر غرق شده است. مدتی بعد مشخص شد که این قایق پس از حرکت به سمت مقصد خود، در دریا واژگون شده است.

یک خدمه این قایق که از حادثه جان سالم به در برده به رادیو تلویزیون ملی موزامبیک گفت: «قایق پر از آب شد و این فاجعه روی داد.»

رییس نهادهای دولتی در جزیره موزامبيک به خبرگزاری فرانسه گفته است روز دوشنبه شش جسد دیگر در آب پیدا شده و تاکنون شمار قربانیان به ۹۷ نفر رسیده است. به گفته او ۱۲ نفر تاکنون نجات یافته اند و عملیات امداد و تجسس هنوز ادامه دارد.

او افزود که تعداد سرنشینان قایق هنوز مشخص نیست و در نتیجه نمی‌توان تعداد دقيق افرادی را که در دریا مفقود شده‌اند مشخص کرد.

براساس آمارهای رسمی در موزامبیک، کشور فقیر در جنوب قاره آفریقا، از ماه اکتوبر تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ مورد از ابتلا به وبا شناسایی شده و دست کم ۳۲ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

شیوع وبا در ناحیه نامپولا بیش از سایر مناطق موزامبیک است و حدود یک سوم از موارد ابتلا در این ناحیه شناسایی شده است.

ساکنان این ناحیه می‌گویند که نهادهای بهداشتی در هفته‌های اخیر اقداماتی برای مقابله با شیوع این بیماری را افزایش داده اند. ولی به نظر می‌رسد که اعزام تیم‌های درمانی بیشتر به این ناحیه بخشی از جمعیت را نگران کرده و باعث شده فرار کنند.

موزامبیک با جمعیتی حدود ۳۰ میلیون نفر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *