تنش تهران و تل‌آویو؛ سفارت هالند در تهران تعطیل می‌شود

پس از افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم اسرائیل، هالند اعلام کرده که سفارتش را در تهران تعطیل می‌کند.

blank

با ادامه نگرانی از تشدید تنش میان ایران و رژیم اسرائیل، شماری از کشورها به شهروندان و دیپلمات‌های خود در این دو کشور هشدار امنیتی داده‌اند.

وزارت خارجه هالند، امروز شنبه، ۲۵ حمل اعلام کرده که این کشور به عنوان یک اقدام احتیاطی از فردا (یک‌شنبه، ۲۶ حمل) سفارت خود در تهران و همچنین کنسولگری‌اش را در اربیل عراق تعطیل می‌کند.

جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا نیز گفته انتظار دارد ایران «به‌زودی» به اسرائیل حمله کند. منابع نظامی امریکا از ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اسراییل خبر داده‌اند.

مقام‌های اسراییلی با فرمانده نیروهای امریکا در منطقه دیدار کرده‌اند.

رییس جمهور امریکا، در سخنان کوتاهی در جمع خبرنگاران گفت تصور می‌کند ایران «به‌زودی» به اسرائیل حمله کند.

آقای بایدن گفت پیامش به ایران این است: «این کار را نکنید!»

او گفت: «ما به دفاع از اسرائیل متعهد هستیم و به اسرائیل کمک می‌کنیم. ایران موفق نخواهد شد.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام نظامی امریکا، که هویتش ذکر نشده، گزارش کرده‌اند که پنتاگون برای «تقویت بازدارندگی در منطقه و افزایش توان محافظت از نیروهای آمریکا، قوای کمکی بیشتری به منطقه اعزام می‌کند.»

مایکل کوریلا؛ فرمانده نظامیان آمریکا در خاورمیانه، در سفر به اسرائیل، با یوآو گالانت؛ وزیر دفاع رژیم اسرائیل و هرتزل لوی، رئیس ستاد کل ارتش این کشور، دیدار کرده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل اعلام کرده‌اند توصیه امنیتی جدیدی برای شهروندان‌شان ندارند و تنها از آن‌ها می‌خواهند که هوشیاری به خرج بدهند.

دانیل هاگاری؛ سخنگوی ارتش رژیم، در پیامی تلویزیونی گفت: «به دنبال گزارش‌ها و موضع‌گیری‌ها درباره حمله از طرف ایران، ارتش اسرائیل، دیروز موقعیت را ارزیابی کرده و مجموعه‌ای از طرح‌ها را برای سناریوهای گوناگون آماده و تایید کرده است.»

رویترز همچنین گفته که وزارت خارجه رژیم اسرائیل حاضر به اظهار نظر درباره گزارش‌ها از تخلیه بعضی سفارتخانه و کنسولگری‌های اسرائیل نشده است.

پیش‌تر سی‌بی‌اس گزارش داد که دو مقام امریکا به این شبکه گفته‌اند که ارزیابی اطلاعاتی این کشور مبنی بر احتمال یک «حمله عمده» از طرف ایران است که ممکن است به‌زودی، رخ دهد.

این شبکه آمریکایی از قول مقام‌هایی که هویت‌شان اعلام نشده نوشته است که ممکن است حمله ایران با بیش از صد پهپاد و ده‌ها موشکی که مواضع نظامی اسرائیل را هدف بگیرند انجام شود.

سی‌بی‌اس از قول این مقام‌ها نوشته «دفاع در برابر حمله‌ای با ابعادی در این حد برای اسرائیل چالش‌برانگیز خواهد بود.»

این گزارش گفته هرچند احتمال دارد تهران سراغ حمله‌ای کوچکتر برود تا از تشدید قابل توجه تنش جلوگیری کند، اما وقوع اقدام تلافی‌جویانه «قریب‌الوقوع» است.

جان کربی؛ سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است که نمی‌تواند جزئیات ارزیابی اطلاعاتی از ماهیت و مقیاس حمله احتمالی را مطرح کند، اما این تهدید را «جدی» محسوب می‌کند.

آقای کربی گفت که امریکا تهدید ایران علیه اسرائیل را «واقعی و محتمل» می‌داند.

او گفت امریکا با اسرائیل در تماس است تا اسرائیلی‌ها «بتوانند از خودشان دفاع کنند.»

هواپیمایی لوفت‌هانزا که پروازهای ایران خود را در روزهای اخیر معلق کرده است، این تعلیق را تا تاریخ ۱۸ آپریل تمدید کرده است.

خطوط هوایی اتریش هم گفت که پروازهایش به تهران را در واکنش به تنش‌های منطقه‌ای تا روز ١٨ آپریل به حالت تعلیق در می‌آورد. خطوط هوایی اتریش زیرمجموعه لوفتانزا است.

خطوط هوایی اتریش گفت: «مسیرهایی که از آسمان ایران می‌گذرد هم اصلاح خواهند شد. ایمنی مسافران و خدمه برای ما در بالاترین اولویت است.»

شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس هم امروز اعلام کرد به دلیل نگرانی از شدت گرفتن تنش بین ایران و اسرائیل پروازهای مستقیم خود را از شهر پرت به لندن متوقف کرده تا از حریم هوایی ایران عبور نکند.

این شرکت هواپیمایی گفته است که این پروازها از طریق توقفی در سنگاپور انجام خواهد شد.

سخنگوی این شرکت هواپیمایی تایید کرده که تغییر در مسیر پروازهای مستقیم از پرت به دلیل نگرانی در مورد حریم هوایی ایران صورت گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *