ایران با بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد به اسراییل حمله کرد

رژیم اسراییل از شلیک بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد ایران به سمت این رژیم خبر داده و اعلام کرده که جمهوری اسلامی ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به سمت این رژیم شلیک کرده است.

blank

ارتش رژیم اسراییل صبح امروز یک‌شنبه، ۲۶ حمل اعلام کرد که ایران بیش از ۲۰۰ پهپاد و موشک به سمت اسراییل شلیک کرده است.

این در حالی است که به دنبال این حملات جمهوری اسلامی ایران، جو بایدن؛ رییس‌ جمهور امریکا و متحد اصلی اسراییل واکنش نشان داده و گفته است که بسیاری از پهپادها و موشک‌ها رهگیری شده‌اند.

رویترز گزارش داده که دانیل هاگاری؛ سخنگوی اسرائیل تأیید کرده است که حملات ایران به یک مرکز نظامی این رژیم آسیب رسانده‌ است.

براساس گزارش رویترز، مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که یک دختر ۱۰ ساله نیز در حملات ایران زخمی شده است.

این در حالی است که نیمه‌ شب گذشته تلویزیون دولتی ایران از حمله‌ «گسترده‌ پهپادی» سپاه پاسداران به اهدافی در اسرائیل خبر داد.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای گفت: «در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.»

ایران می‌گوید که این حملات، پاسخ به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق سوریه است که در آن هفت عضو سپاه پاسداران، به‌شمول دو فرمانده ارشد این کشور کشته شدند.

این اولین رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل در ۴۵ سال گذشته بوده است.

رییس‌ جمهور امریکا گفته است که ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در یمن، سوریه و عراق حمله‌ هوایی بی‌سابقه‌ای را علیه تأسیسات نظامی در اسرائیل انجام دادند.

او گفته که این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.

بایدن افزوده: «به دستور من، برای حمایت از دفاع از اسرائیل، ارتش ایالات متحده هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی بالستیک را در طول هفته‌ گذشته به منطقه منتقل کرد. به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده‌ سربازان‌مان، ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریبا همه‌ پهپادها و موشک‌های ورودی را سرنگون کند.»

او گفته که با نخست‌وزیر رژیم اسرائیل صحبت کرده تا بر «تعهد آهنین» امریکا به امنیت اسرائیل تأکید کند.

بایدن گفته: «من به او گفتم که اسرائیل توانایی قابل توجهی برای دفاع و شکست حملات بی‌سابقه از خود نشان داد، پیام واضح به دشمنانش فرستاد که نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به‌طور مؤثر تهدید کنند.»

او افزوده که با رهبران گروه هفت برای هماهنگ کردن یک «واکنش دیپلماتیک واحد» به حمله‌ ایران تشکیل جلسه خواهد داد.

در همین حال، برخی دیگر از کشورهای غربی نیز به حمله‌ ایران به اسرائیل واکنش نشان داده اند.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفته: «من خواستار توقف فوری این خصومت‌ها هستم. نه منطقه و نه جهان توان تحمل جنگ دیگری را دارند.»

قرار است که شورای امنیت سازمان ملل متحد بعدازظهر امروز به وقت محلی، برای بررسی حمله‌ ایران به اسرائیل تشکیل جلسه دهد.

سخنگوی هیأت مالتا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، شنبه‌شب به خبرنگاران گفت که این جلسه به درخواست اسرائيل ساعت ۴:۰۰ بعد‌ازظهر به وقت نیویورک برگزار می‌شود.

لوید آستین؛ وزیر دفاع امریکا نیز در بیانیه‌ای گفته است که به دستور بایدن، نیروهای امریکایی در خاورمیانه در ۱۳ اپریل ده‌ها موشک و پهپاد در مسیر اسرائیل را که از ایران، عراق، سوریه و یمن پرتاب شده بودند، رهگیری کردند.

او گفته: «ما این حملات بی‌سابقه ایران و گروه‌های نیابتی آن را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که فورا هرگونه حمله بیشتر از جمله نیروهای نیابتی‌اش را متوقف کند و تنش‌ها را کاهش دهد. ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما از اقدام برای محافظت از نیروهای خود و حمایت از دفاع از اسرائیل دریغ نخواهیم کرد.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفته است که اقدام نظامی ایران براساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق بود.

این نمایندگی گفته: «موضوع را می‌توان به نتیجه رسید. با این‌حال، اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به‌طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود. این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که امریکا باید از آن دور بماند.»

سپاه پاسداران نیز با انتشار اطلاعیه‌ شماره ۲ خود به امریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران هشدار داده است.

سپاه پاسداران گفته: «هرگونه تهدید امریکا و رژیم صهیونیستی از مبدا هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *