دانشجویان معترض به جنگ غزه سخنرانی رییس مجلس نمایندگان امریکا مختل کردند

مایک جانسون؛ رییس مجلس نمایندگان کنگره امریکا که برای مهار اعتراضات دانشجویان معترض به جنگ در غزه به نیویارک رفته بود، با فریادهای اعتراضی دانشجویان روبرو شد و سخنرانی‌اش مختل گردید.

blank

مایک جانسون؛ رییس مجلس نمایندگان کنگره امریکا روز چهارشنبه، ۵ ثور که در واکنش به اعتراضات دانشجویان معترض به جنگ در غزه به نیویارک رفته بود، با اعتراضات و فریادهای شدید دانشجویان روبه‌رو شد و سخنرانی او بارها با فریادهای دانشجویان دچار وقفه شد.

همزمان اعتراضات گسترده دانشجویی به جنگ در غزه روز چهارشنبه هم ادامه یافت و در کالیفرنیا و تگزاس پولیس با دانشجویان درگیر شد به طوری که چندین دانشجو در شهر آستین تگزاس را بازداشت کرد.

مایک جانسون؛ رییس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان کنگره امریکا هم ضمن درخواست استعفای نعمت طلعت شفیق؛ رییس دانشگاه کلمبیا، دانشجویان را تهدید کرده که چنانچه به تحصن و اعتراضات خود پایان ندهند ممکن است گارد ملی وارد عمل شود.

تهدیدی که خیلی زود با واکنش فرماندار ایالت نیویترک روبه‌رو شده و کتی هوکول – دموکرات – گفت که هیچ تصمیمی برای احضار گارد ملی برای مقابله با اعتراضات دانشجویان دانشگاه کلمبیا ندارد.

با وجود مخالفت علنی دانشجویان معترض با سخنان مایک جانسون، احتمالا تنها نقطه اشتراک آن‌ها با رییس مجلس نمایندگان کنگره امریکا درخواست استعفای خانم شفیق از ریاست دانشگاه کلمبیا است.

دانشجویان می‌گویند رییس دانشگاه آن‌ها با احضار پولیس و یورش ماموران برای جمع کردن خیمه‌های تحصن‌کنندگان، حق آزادی بیان و اعتراض آن‌ها را نقض کرده است.

آقای جانسون هرچند بی‌کفایتی رییس دانشگاه کلمبیا در مواجهه با اعتراضات دانشجویی به جنگ غزه را علت تقاضای خود برای استعفای خانم شفیق عنوان کرده است.

به نظر می‌رسد که تلاش‌ مقام‌ها در امریکا طی یک هفته گذشته برای کم کردن تنش با دانشجویان معترض به جنگ در غزه، به جایی نرسیده و این اعتراضات همچنان در حال گسترش و شدت گرفتن است.

تجمع‌ها و کمپ‌های اعتراضی اکنون به دانشگاه‌های برکلی، ماساچوست، میشیگان، آستین و همچنین کالج امرسون هم سرایت کرده و روز سه‌شنبه دانشجویان و کارکنان دانشگاه نیومکسیکو نیز به این اعتراضات پیوستند.

از زمان آغاز جنگ، دانشگاه‌های امریکا بارها صحنه تظاهرات و جدل‌های لفظی درباره جنگ اسرائیل و غزه بوده است؛ اما اکنون این اعتراض‌ها فراگیر شده است.

منتقدان دانشجویان را به «یهودستیزی» متهم می‌کنند. در برابر، رسانه‌های عربی روز چهارشنبه مقام‌ها و نهادهای امریکایی را متهم کردند که از بیم «یهودستیزی» به گسترش «اسلام‌هراسی» دامن زده‌اند.

مایک جانسون؛ رییس مجلس نمایندگان کنگره امریکا، روز چهارشنبه ابتدا با نعمت شفیق؛ رییس دانشگاه دیداری کوتاه کرد و بعد به همراه چند نماینده جمهوری‌خواه دیگر در کنفرانس خبری برابر دانشجویان قرار گرفت.

او در سخنان خود این موضع دانشجویان که اعتراضات به علت آن که تمرین آزادی بیان است از حمایت قانونی برخوردار است، رد کرد و گفت:‌ «ما به حق آزادی بیان احترام می‌گذاریم، ما تنوع و تکثر عقاید را محترم می‌شماریم؛ اما برای ابراز همه این‌ها راه و روش قانونی وجود دارد و این چیزی نیست که اینجا روی داد».

او از مسئولان دانشگاه کلمبیا برای نحوه مواجهه و مدیریت اعتراضات دانشجویان و تحصن و خیمه زدن آن‌ها در محوطه دانشگاه انتقاد کرد و گفت: «پیغام من به دانشجویان متحصن این است که به صنف‌ها بازگردید و این کارها را تمام کنید».

این سخنان با فریادهای اعتراضی دانشجویان معترضی روبه‌رو شد که برخی از آن‌ها فقط چند قدم با تریبون سخنران فاصله داشتند. در طول سخنرانی هم دانشجویان بارها فریاد می‌زدند و با استعاره شعار می‌دادند: «چه می‌گویی؟ ما صدایت را نمی‌شنویم».

تحصن اعتراضی دانشجویان که با چادر زدن در قلب منطقه تجاری نیویارک – منهتن – و یورش پولیس در روز ۱۸ اپریل برای جمع کردن خیمه‌های آن‌ها و در پی آن بازداشت حدود ۱۰۰ دانشجو، خبرساز شد همچنان ادامه دارد.

پس از یورش پولیس و جمع آوری خیمه‌های دانشجویان متحصن، اکنون معترضان با خیمه‌های بیشتر و پلاکاردهای تندتر به همین محوطه بازگشته‌اند.

آن طور که گزارش شده ادامه اعتراضات دانشجویی اکنون به شکل‌گیری مذاکرات میان نمایندگان دانشجویان و مقام‌های دانشگاه بر سر اندازه و محدوده کمپ معترضان انجامیده و انتظار می‌رود این گفتگوها امروز پنجشنبه – ۲۵ آپریل – ادامه یابد.

صنف‌های درس دانشگاه کلمبیا هم غیرحضوری و تا پایان سمستر جاری آنلاین شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *