روسیه قطعنامه شورای امنیت برای توقف مسابقه تسلیحاتی در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد را که توسط امریکا و جاپان برای توقف مسابقه تسلیحاتی در فضا ارائه شده بود را وتو کرد.

blank

پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه، ۵ ثور ارائه شده بود، از همه کشورها می‌خواست تا از تسلیحاتی کردن فضا جلوگیری کنند، با وتوی روسیه بی‌سرانجام ماند.

امریکا و جاپان پیش‌نویس این قطعنامه را ارائه کرده و به دنبال تایید مجدد معاهده‌ فضای ماورای جو بودند که قبلا و در سال ۱۹۶۷ امضا شده بود.

امریکا هشدار داد که احتمال می‌دهد روسیه در حال توسعه یک سلاح هسته‌ای برای استفاده در فضا و ضد ماهواره است.

در همین حال، روسیه می‌گوید که «قاطعانه به معاهده ۱۹۶۷ متعهد است.»

این پیش‌نویس که روز چهارشنبه ارائه شد، از «همه کشورها، به ویژه کشورهایی که دارای قابلیت‌های فضایی بزرگ هستند، می‌خواست تا فعالانه در هدف استفاده صلح‌آمیز از فضا و جلوگیری از وقوع یک مسابقه تسلیحاتی در فضا مشارکت کنند.»

این قطعنامه همچنین از کشورها می‌خواست تا به معاهده فضای ماورای جو متعهد باشند.

بر اساس آن معاهده همه طرف‌ها توافق کرده بودند که «اشیائی را که حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگری باشد در مدار زمین قرار ندهند.»

از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۱۳ کشور به آن رای مثبت دادند، در حالی که روسیه به عنوان یکی از پنج عضو دائم با حق وتو، به آن رای مخالف داد و چین نیز به آن رای ممتنع داد.

لیندا توماس-گرینفیلد؛ سفیر امریکا در سازمان ملل، این اقدام روسیه را «گیج کننده» خواند.

او گفت: «روسیه قطعنامه‌ای را که بر پایه یک معاهده بود،‌ وتو کرده» در حالی‌که «پوتین؛ رییس جمهور روسیه علنا گفته است که کشورش قصدی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ندارد.»

به گفته خانم گرینفیلد «بنابراین وتوی امروز این سوال را مطرح می کند که چرا؟ چرا، اگر به معاهده پایبند هستید، از قطعنامه‌ای که در همین خصوص است، حمایت نمی‌کنید؟ چه چیزی را احتمالا پنهان می کنید؟».

در ماه فبروری، جان کربی؛ سخنگوی کاخ سفید گفت که روسیه در حال توسعه یک سلاح ضدماهواره جدید «خطرناک» است، هرچند گفت که این سلاح هنوز عملیاتی نشده است.

سی‌بی‌اس گزارش کرده است که این سلاح در فضا کاربرد دارد و مجهز به سلاح هسته‌ای برای هدف قرار دادن ماهواره‌ها است.

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه در واکنش به این خبرها گفت که مسکو قاطعانه با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف است.

امریکا در عملیات نظامی خود و همچنین در فعالیت‌های غیرنظامی چون تبادلات مالی بیش از دیگر دشمنان احتمالی‌اش وابسته به فناوری‌های ماهواره‌ای همچون جی‌پی‌اس است.

جیک سولیوان؛ مشاور امنیت ملی امریکا، روز چهارشنبه این اتهام را تکرار کرد که روسیه در حال ساخت «ماهواره‌ای با قابلیت حمله تجهیزات هسته‌ای است.»

جزئیات اطلاعات ادعایی آمریکا در این خصوص منتشر نشده است.

در مقابل سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه، تعهد کشورش بر غیرنظامی ماندن فضا را تکرار کرد.

واسیلی نبنزیا؛ سفیر روسیه در سازمان ملل، قطعنامه تهیه‌شده از طرف امریکا و جاپات را یک «ترفند بدذاتانه» با «انگیزه‌های پنهانی» توصیف کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *