طالبان: ایران مهاجرین قانونی را هم اخراج می‌کند

مقام‌های طالبان از اخراج شهروندان قانونی افغان از ایران خبر داده و می‌گویند که برخی افغان‌ها با وجود داشتن ویزای قانونی از کشور ایران اخراج می‌شوند.

رحمت‌الله فیضان؛ معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات اعلام کرده که اخیرا «بسیاری» از افغان‌هایی که ویزای ایران دریافت و به آن کشور سفر کرده بودند، بازداشت و به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

آقای فیضان همچنین دلیل اخراج شهروندان از ایران را دو نکته دانسته و گفته است که ایران برای اتباع خارجی ویزاهای متعدد مانند ویزای سیاحتی، زیارتی، درمانی، تحصیلی و کار صادر می‌کند.

اما ادارات کنسولی ایران مقیم افغانستان عمدتا برای اتباع افغانستان که می‌خواهند برای کار به ایران سفر کنند، ویزاهای جهان‌گردی یا ورودی صادر می‌کنند.

بنا بر قوانین ایران اتباع خارجی نمی‌توانند با ویزای سیاحتی کارهای اقتصادی انجام داده و یا کارگری کنند.

دیگر این‌که ورود و اقامت دارندگان ویزای سیاحتی در بسیاری از مناطق ایران ممنوع اعلام شده است؛ بنابراین ایران به کسانی‌که ویزای توریستی دارند اجازه ورود به این مناطق را نمی‌دهد.

او همچنین گفته که مشکل دیگری که شهروندان افغان در ایران با آن مواجه هستند این است که وقتی افغان‌ها دارای مدارک قانونی دستگیر می‌شوند و از آن کشور اخراج می‌گردند در پاسپورت‌های‌شان مهر خروجی زده نمی‌شود.

آقای فیضان از اتباع افغانستان خواسته است که برای کار و امور اقتصادی با ویزاهای توریستی یا ورودی به ایران سفر نکنند.

او همچنین از پولیس ایران خواسته تا در حین رد مرز کردن چنین افراد، به آن‌ها اجازه داده شود تا روی پاسپورت‌های شان مهر خروج زده شود.

این در حالی است که اخیرا اخراج شهروندان افغان از ایران و پاکستان افزایش یافته و روزانه صدها نفر به صورت داوطلبانه و اجباری به کشور برمی‌گردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *