طالبان فروش کتاب‌های چاپ ایران را ممنوع کرد

سازمان حقوق بشری موسوم به رواداری از ممنوعیت کتاب‌های چاپ ایران در افغانستان خبر داده و اعلام کرده که طالبان خرید و فروش کتاب‌های چاپ ایران را ممنوع کرده است.

سازمان حقوق بشری موسوم رواداری، روز چهارشنبه، ۱۲ ثور با نشر گزارش تازه، اطلاعاتی درباره کتاب‌هایی منتشر کرد که طالبان خرید و فروش آن را ممنوع کرده است.

این سازمان گزارش تازه‌ای را با نام «محدودیت، سرکوب و سانسور: وضعیت دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان در افغانستان» منتشر کرد.

در این گزارش آمده کتاب‌های چاپ ایران، کتاب‌های مربوط به شیعیان، آثاری درباره اقوام مختلف مثل تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها ممنوع شده‌اند.

رواداری یک سازمان حقوق بشری فعالان افغانستان در تبعید است که بعد از تسلط طالبان بر کابل آغاز به کار کرده است.

شهرزاد اکبر؛ رییس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان رهبری این سازمان را به عهده دارد.

یک فروشنده کتاب از کابل به رواداری گفته است طالبان فهرستی از کتاب‌های ممنوعه را به ناشران و کتابفروشان شهر داده است تا از خرید و فروش آن جلوگیری شود. براساس این گزارش در ماه جنوری ۲۰۲۴ طالبان مسئول یک کتابخانه را در ولایت ننگرهار، به اتهام توزیع کتاب‌های ممنوعه و نشر شعرهای انتقادی بازداشت کرده است.

براساس این گزارش، طالبان کتاب‌های مربوط به شیعیان و کتاب‌های تاریخ تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها را در برخی ولایت‌ها جمع‌آوری کرده است.

در گزارش جدید رواداری آمده است که طالبان تاکنون تمام کتابخانه‌های دولتی و خصوصی را نظارت کرده است.

در گزارش رواداری همچنین آمده اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان، امر به معروف و استخبارات این گروه در ولایت‌های فاریاب، جوزجان، بغلان و مزارشریف کتاب‌های چاپ ایران را که در مورد مذهب شیعه نوشته شده، جمع‌آوری کرده است.

طالبان در ولایت کاپیسا به تمام کتاب‌فروشی‌ها و موسسات نشراتی دستور داده است که کتاب‌های «مخالف شریعت» را چاپ نکنند.

یافته‌های رواداری نشان می‌دهد که طالبان در قندوز کتاب‌های مربوط به تاریخ تاجیک‌ها، تاریخ ازبک‌ها و کتاب‌های مربوط به تاریخ هزاره‌ها را از بازار جمع‌آوری کرده است.

طبق این گزارش، طالبان تمام کتابفروشی‌های دایکندی را بسته و از چاپخانه‌ها تعهد کتبی گرفته که بدون اجازه این گروه اسنادی را چاپ و نشر نکنند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که طالبان در ولایت‌های قندهار، زابل و هلمند فعالیت کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها را محدود کرده است.

این نهاد گزارش داد که نویسندگان در هلمند مکلف شده‌اند قبل از انتشار کتاب، محتوای آنرا با کمیسیونی که از سوی اطلاعات و فرهنگ طالبان توظیف شده، شریک کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *