طالبان گزارش یوناما درباره نقض حقوق بشر را «تکراری و پروپاگندا» خواندند

طالبان گزارش یوناما در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در سه ماه اخیر را که امروز منتشر شد رد کرده آن را تکراری و پروپاگندا خوانده‌اند. یوناما در این گزارش از نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و بازداشت‌های خودسرانه خبر داده بود.

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان امروز پنجشنبه، 13 ثور در واکنش به نشر این گزارش از سوی دفتر هیأت معاونت سازمان ملل، آن را «دور از واقعیت» خوانده‌است. او افزوده که این گزارش «بدون ارایه اسناد» است و ادعا کرده که حقوق همه شهروندان افغانستان به شمول زنان تحت حاکمیت این گروه تامین است.

این مقام ارشد طالبان گفته‌است: «حقوق هیچ کس در افغانستان تلف نشده بلکه حقوق شرعی زن و مرد در افغانستان تامین است و مردم پیشتر از قبل به حقوق خود دسترسی دارند».

در گزارش یوناما علاوه بر بازداشت‌های خودسرانه، بازداشت زنان و دختران، ممنوعیت و محدودیت‌ها علیه زنان، به بازداشت نظامیان پیشین نیز اشاره شده اما سخنگوی طالبان گفته که «هیچ کسی بازداشت نشده و نه هم اسنادی دراین رابطه وجود دارد».

هيئت معاونت سازمان ملل در افغانستان همچنان گزارش داده است که از آغاز حاکمیت طالبان اخیر ماه مارچ امسال، پنج تن را در محضر عام اعدام کرده‌اند.

مستندات یوناما همچنان حاکی است که وضعیت آزادی بیان و رسانه‌ها در افغانستان با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه شده و این چالش‌ها در سه ماه اول سال روان میلادی با تعمیق جدی چالش‌های اقتصادی همراه شده است.

مطالب مرتبط