تاکید رهبران روسیه و چین بر نقش «فرمت مسکو» در حل بحران افغانستان

به دنبال سفر ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه در چین، رسانه‌های روسی گزارش دادند که رییس جمهور این کشور با رهبر چین بر نقش «فرمت مسکو» در حل بحران افغانستان تاکید کرده‌اند.

 

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور این کشور با همتای چینی خود در یک اعلامیه‌ مشترک بر نقش «فرمت مسکو» در دست یافتن به یک «راه‌ حل سیاسی» برای بحران افغانستان تاکید کرده‌اند.

تاس به نقل از این اعلامیه گفته که پوتین و شی جینگ پینگ، همتای چینی‌اش از نقش فعال و سازنده منطقه برای حل مشکلات افغانستان پشتیبانی کرده‌اند.

در اعلامیه آمده: «دوطرف از نقش فعال و سازنده منطقه‌ای برای حل مشکلات سیاسی افغانستان، مشورت‌های فرمت مسکو، مکانیزم‌های همسایه‌های افغانستان، گروه چهارجانبه متشکل از روسیه، چین، ایران و پاکستان و همچنین سازمان همکاری شانگهای پشتیبانی کردند.»

پوتین اخیرا در اولین سفر خارجی‌اش پس از ادای سوگند به عنوان رییس جمهور روسیه، به پکن سفر کرد.

شی جین پینگ؛ رییس جمهور چین، در آغاز دیدار و گفتگویش با رییس جمهور روسیه تعهد کرد که در جهت «جوان‌سازی» دو کشور همکاری می‌کند.

این در حالی است که وزارت خارجه امریکا در واکنش به سفر پوتین به پکن گفته است که چین نمی‌تواند هم خواهان روابط بهتر با اروپا و سایر کشورها باشد و هم به‌طور همزمان به دامن زدن به بزرگ‌ترین تهدید امنیت اروپا ادامه دهد.

فرمت مسکو در سال ۲۰۱۷ با عضویت شش کشور به شمول روسیه، افغانستان، هند، ایران، چین و پاکستان ایجاد شد. نخستین نشست این فارمت در ماه اپریل سال ۲۰۱۷ برگزار شد.

مطالب مرتبط