واکنش طالبان به اظهارات پوتین: با تروریزم به صورت مستقل مبارزه می‌کنیم

چند روز پس از اظهارات ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه مبنی بر «متحد» خواندن طالبان با مسکو در مبارزه با تروریزم، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که مبارزه این گروه با تروریزم به ویژه داعش مستقلانه است.

آقای شاهین این سخنان را امروز دوشنبه، 18 سرطان در گفتگو با یک خبرنگار پاکستانی بیان کرده و افزوده که طالبان در زمینه مبارزه با هراس‌افگنی را به‌گونه مستقل عمل می‌کنند. او همچنین حضور داعش در افغانستان را پایان یافته خوانده و ‌افزوده است که سازمان‌دهندگان داعش به کشورهای دیگر منطقه رفته‌اند.

او ادعا کرده که طالبان مستقل اند داعش علیه نظام این گروه می‌جنگد و در حملاتی در گذشته چندین عضو ارشد طالبان را کشته است. وی تاکید کرده که جنگ طالبان علیه داعش از ابتدای تسلط این گروه بر افغانستان آغاز شده بود.

سهیل شاهین گفته‌است: «آن‌طور که داعش به مسکو و کشورهای دیگر حمله کرده و آنان [مقام‌های روسیه] در مقابل ‌شان عملیات می‌کنند، آن بحث خودشان است اما افغانستان به شکل خود مبارزه می‌کند. به‌خاطری‌که آنان گروهی هستند که نمی‌خواهند در افغانستان نظام اسلامی باشد».

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه چند روز پیش در اخیر نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان طالبان را قدرت و واقعیت موجود در افغانستان و نیز این گروه را متحد روسیه در مبارزه با تروریزم عنوان کرد.

پیش از آن ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه پوتین برای افغانستان گفته بود که روسیه آماده است طالبان را در زمینه مبارزه با تروریزم آموزش‌های نظامی بدهد.

روسیه طالبان را مانند دیگر کشورها به رسمیت نشناخته اما روابط نسبتاً نزدیکی با این گروه دارد. این کشور در نظر دارد تا نام طالبان را از فهرست سازمان‌های ممنوعه یا تروریستی حذف کند.

مطالب مرتبط