روسیه: طالبان در افغانستان با داعش در حال جنگ است

ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان می‌گوید مراکز داعش به عنوان یک تهدید جدی برای روسیه هنوز هم در افغانستان وجود دارد. او هم‌زمان ادعا می‌کند که طالبان با داعش در افغانستان در حال جنگ است.

آقای کابلوف در مصاحبه‌ای با بخش عربی شبکه «راشا تودی» که امروز پنج‌شنبه،‌ 3 عقرب پخش شده گفته‌است که طالبان تا حد زیادی توانسته‌ فعالیت داعش را سرکوب کنند؛ اما هسته‌های داعش در افغانستان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

او گفته که در دوره حضور ایالات متحده و ناتو در افغانستان، طبق برآورد روسیه، تعداد تروریست‌های داعش به ۱۲ هزار نفر می‌رسید؛ اما در زمان طالبان این تعداد به چند هزار نفر کاهش یافته است.

او ارزیابی می‌کند که بین 2 هزار تا 4 هزار جنگجوی داعش در افغانستان تحت کنترل طالبان حضور دارند.

نماینده ولادیمیر پوتین افزود که اعضای داعش همچنان به تبلیغ جهاد جهانی خود ادامه می‌دهند و این تبلیغ‌ها، تهدیدی مستقیم برای روسیه محسوب می‌شود.

به گفته وی، اقدامات طالبان در مبارزه با داعش بستری فراهم کرده که امکان همکاری مشترک را فراهم می‌کند.

کابلوف تصریح کرد که روسیه در حال حاضر روابط دوستانه‌ای با طالبان دارد؛ اما همچنان نیاز به رسمیت شناختن این گروه وجود دارد.

ولادیمیر پوتین؛ رییس‌جمهور روسیه هم پنج ماه پیش در سفر به تاشکند گفته بود که نحوه برقراری روابط با طالبان موضوعی جداگانه است، اما روسیه و دیگر کشورهای متحد آن باید به نحوی با آنان ارتباط برقرار کنند.

روسیه روابط نزدیکی با طالبان دارد و تا کنون در چندین نشست مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از این گروه میزبانی کرده‌است. پیش از این مقام‌های روسیه گفته بودند که موضوع حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی روسیه را تحت بررسی دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *