غزنی؛ معلم شدن زنان به شرط هم‌خوابی با مسوولان معارف

 شماری از نمایندگان غزنی در پارلمان کشور می گوید که فساد در اداره معارف ولایت غزنی بی‌داد می کند و زنان و دختران برای معلم شدن در این ولایت باید تن به خواسته های جنسی مسوولان بدهند.

چمن شاه اعتمادی یک نماینده غزنی در پارلمان افغانستان می گوید که فساد در معارف غزنی باعث شده است که آنان نسبت به این مشکل بارها با مسوولان رده بالای وزارت معارف صحبت کرده اما، نتیجه ای نگرفته اند.

files.php
شماری از نمایندگان غزنی در پارلمان کشور می گوید که فساد در اداره معارف ولایت غزنی بی‌داد می کند و زنان و دختران برای معلم شدن در این ولایت باید تن به خواسته های جنسی مسوولان بدهند.

او گفت که ده ها شکایت به آنان رسیده که مسوولان معارف غزنی از زنان و دختران این ولایت برای معلم شدن خواسته های جنسی کرده اند.

به گفته او، سلسله فساد مسوولان معارف غزنی تا وزارت معارف می رسد و برای همین، مسوولان محلی از مرکز حمایت می شوند.

نفیسه عظیمی دیگر نماینده مردم غزنی در پارلمان نیز گفته است که مقامات وزارت معارف از این مشکلات در غزنی باخبر هستند اما تاکنون اقدامی برای حل آن نکرده اند.

وزارت معارف افغانستان یکی از اداراتی است که در سراسر افغانستان صدها هزار کارمند در بخش های مختلف دارد. شمار زیادی از کارمندان این وزارت را معلمانی تشکیل می دهند که به گفته نمایندگان غزنی، برای دست یافتن به این شغل، باید از فلیتر همخوابی با مسوولان رده بالای این نهاد، بگذرند.

محمدعلی اخلاقی دیگر نماینده غزنی نیز وجود فساد را در معارف غزنی تایید می کند.:« یکی از مراکزی که متاسفانه در آنجا فساد وجود دارد ریاست معارف و لایت غزنی است؛ معلمین برای ما زنگ می زنند و با گریه می گویند تا زمانی در بست معلمی کامیاب نمی شوند که ۵۰ تا ۶۰ هزار افغانی رشوه پرداخت نکنند.»

او گفت:« به گفته وی، کسانی در امتحان رقابتی معلمان کامیاب می شوند که پیسه/پول داشته باشند و آنگاه آمر یا مدیر مکتب هم می شوند.»

آقای اخلاقی از وجود راه‌های مختلف برای اخذ رشوت نیز یاد کرده گفت: «مسوولان ریاست معارف غزنی یک چال دیگر را تازه بلد شده اند که اگر در روند امتحان رقابتی پول گیر شان نیامد، هیچ کس را کامیاب نمی کنند تا در مرحله بعدی امتحان زمینه اخذ پول برای شان فراهم شود.»

شماری از سناتوران ولایت غزنی نیز می گویند که صدها شکایت از این روند به این مجلس رسیده اما، تاکنون از سوی وزارت معارف به این شکایت ها رسیدگی نشده است.

آنان می گویند که مقام های وزارت معارف چنین مواردی را قبول دارند اما برای حل شان، فقط تعهد کرده اند که هرگز این تعهدات عملی نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. فساد درمعارف غزنی نه تنها بیداد میکندبل بنام هیولای فساد مشهوراست این اداره واقعا تحمل مردم را به آخر رسانده این اظهارات وکلای غزنی درحالی بیان میشود که چندی پیش شماری از فعالین مدنی این ولایت برای وکلا خط قرمز تعیین کرده بود”درصورتیکه وکلای مردم صدای مردم بیچاره را به گوش مسولین نرساند فعالین مدنی این ولایت رفته یخن وزیرمعارف را خواهد گرفت یا درصورت عدم دسترسی دهن دروازه وزارت خیمه برپاه میکند”
    خوشحال شدیم که حداقل رسانه ی پیدا شد واین مشکل را پوشش داد.