داکتر عبدالله: دست‌آوردها در عرصه آزادی بیان برگشت ناپذیر است

داکترعبدالله عبدالله، رییس اجرایی می‌گوید که تعهدات حکومت وحدت ملی در حمایت از آزادی بیان پا برجاست و دست‌آوردهای دولت افغانستان در این زمینه برگشت ناپذیر است.

blank

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که در نشست ملی مصؤنیت خبرنگاران امروز در کابل صحبت می‌کرد گفت که آزادی بیان و مطبوعات در افغانستان مسیرهای دشواری را پشت سرگذاشته و اکنون حکومت افغانستان هرگز اجازه نخواهد داد تا این دستاوردها از بین برود.

این اظهارات آقای عبدالله هم‌زمان با روزجهانی آزادی مطبوعات و به دنبال حرف‌های گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که به تازه‌گی به روند صلح دولت افغانستان پیوسته است صورت می‌گیرد.

رهبر حزب اسلامی سه روز پیش در سخنرانی‌اش در یک گردهمایی در ولایت ننگرهار به رسانه‌ها توهین کرد و برخی از رسانه‌ها را شرور و لعین خطاب کرد؛ اما داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت در واکنش به این گفته‌های حکمتیار گفت که از هرجریان و گروهی که به روند صلح بپیوندد حمایت می‌کند اما به گونه ضمنی به اظهارات حکمتیار اشاره کرده گفت که اظهارات وی ( حکمتیار) ناشی از عدم آشنایی با محیط و روحیه آزادی خواهی مردم افغانستان است.

آقای عبدالله افزود که مردم افغانستان باورمند به آزادی و ارزش های دیموکراتیک‌ اند و هرجناح و یا حزبی از مخالفین که به روند صلح می‌پیوند باید از قوانین و رهنمودهای حاکم در افغانستان پیروی کنند.

فاضل سانچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در نشست ملی مصؤنیت خبرنگاران  در پیوند به اظهارات گلبدین حکمتیار گفت که مردم افغانستان از پیوستن تمامی جناح‌های مخالف دولت به روند صلح استقبال می‌کند اما هیچ گاهی اجازه نخواهد داد که اساسات نظام افغانستان قربانی این مصالحه شود.

حضور گلبدین حکمتیار در اجتماعات و گردهمایی‌های اخیر در ولایت‌های لغمان و ننگرهار با واکنش‌های تندی مواجه شده است و حمله لفظی اخیر آقای حکمتیار به رسانه‌ها خشم برخی از شهروندان را برانگیخته است.

در همین حال، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ با تاکید بر اصل آزادی بیان و مطبوعات تصریح کرد که از ادبیات نفرت در افغانستان باید پرهیز شود و به اصول و اساسات نظام باید احترام گذاشته شود.

مطالب مرتبط